zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Festival NODO uvede sedm představení

Z inscenace Sciarrinovy opery

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ostrava se od 24. do 28. června 2018 opět stane místem pro novou operu. Je jediným městem u nás, ve kterém se pravidelně koná přehlídka současného hudebního divadla. Festival NODO (New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava) uvede během pěti dní ve dvou kamenných divadlech i industriálním prostoru celkem sedm představení s mezinárodním obsazením. Nejočekávanější produkcí je světová premiéra šestinotónové opery Aloise Háby. NODO pořádá Ostravské centrum nové hudby a Národní divadlo moravskoslezské.

Alois Hába, John Cage, Rudolf Komorous, Julius Eastman, Salvatore Sciarrino, Chaya Czernowin a Daniel Lo – skladatelé od nejstaršího po nejmladšího, jejichž díla představí festival NODO v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona i industriálních prostorách bývalého Dolu Hlubina v Ostravě.
„Světovou premiéru křesťansko-sociálně antroposofickou opery Aloise Háby Přijď království Tvé z let 1938–1942 uvedeme jako příspěvek k oslavám stých narozenin naší republiky,“ uvádí Renáta Spisarová, výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby. Právě tato opera patří k nejnáročnějším produkcím festivalu. „K dalším výjimečným produkcím patří opera obdivuhodného italského skladatele Salvatora Sciarrina. Podařilo se nám domluvit spolupráci s Varšavskou komorní operou a festivalem Varšavský podzim a společně s nimi tak v Ostravě uvedeme Sciarrinovu Luci mie traditrici. Překvapením bude nová opera česko-kanadského skladatele Rudolfa Komorouse,“ dodává. V závěru festivalu koncertně zazní opera Chayi Czernowin, kterou německý časopis Opernwelt označil jako nejlepší operní novinku roku 2017.

Sólově se v operách představí pěvci z Paříže, Varšavy až po Vancouver. Operním orchestrem bude opět Ostravská banda a nově symfonický orchestr ONO / Ostrava New Orchestra. Scénické realizace se ujmou hlavně české inscenační tandemy: Jiří Nekvasil a David Bazika (Národní divadlo moravskoslezské), Jan Horák a Michal Pěchouček (Studio Hrdinů), Miřenka Čechová a Petr Boháč (Spitfire Company).
Výjimečností festivalu je, že prezentuje díla v české nebo světové premiéře a jsou v Ostravě nastudována a inscenována několik dní před svým – u nás jediným – provedením.
„Unikátním spojením Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského mohou být letos diváci počtvrté svědky toho, jakou reálnou podobu získají sny o nové opeře, jak s naší současností může rezonovat hudební divadlo 20. a zejména 21. století,“ dodává Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, které společně s Ostravským centrem nové hudby NODO pořádá.

Den první / Důl Hlubina Festival zahájí v neděli 24. června vokální skladba pro čtyři hlasy afroamerického skladatele, radikální osobnosti ve všech ohledech: ve světě právě znovuobjevený, dříve outsider, nyní za génia považovaný Julius Eastman. Ve 49 letech zemřel jako bezdomovec. Asi dvacetiminutová skladba Macle, kterou uvedeme v rámci NODO výjimečně coby neoperní dílo, byla napsána pro evropské turné S.E.M. Ensemble, do kterého Julia Eastmana pozval při jeho založení v Buffalu Petr Kotík. Na festivalovou „předehru“ naváže ještě ten večer mladý skladatel Daniel Lo z Hong Kongu. K napsání komorní opery byl vyzván jako jeden z nejpozoruhodnějších rezidentů loňského Institutu Ostravských dnů. Pro libreto své první opery, kterou nazval A Woman Such as Myself (Žena jako já), použil krátkou povídku současné čínské spisovatelky Xi Xi o dívce, která vykonává zvláštní řemeslo: líčí mrtvoly a touží, aby její samota byla prolomena.

Den druhý / Hábovo Království Proč se zabývat dosud neuvedenou operou Aloise Háby z přelomu 30. a 40. let minulého století? Realizace jeho křesťansko-sociálně antroposofické opery Přijď království Tvé byla odsouzena okolnostmi své doby do říše snů. Hába ve svých textech často hovořil o „osvobozené hudbě“. Jeho šestinotónová opera pro něj takové osvobození představovala. Nastal čas se s ní konfrontovat. Idea na její libreto se skrývá i v této poznámce: „Kristus se musel schovat do ušmouraných proletářů, aby zvítězil. Církve ho uložily do hrobu.“ Základní myšlenka opery je prostá – jednostranná služba rozvoji techniky a kapitál zavinily sociální bídu, člověk se stává bezohledným a v konečném důsledku to vede k válkám. Opera pro 26 pěveckých sól, smíšený sbor a orchestr je šestinotónová (!) a počítá s využitím šestinotónového harmonia a speciálně laděných nástrojů. Světovou premiéru opery diriguje Bruno Ferrandis a uvádíme ji 25. června jako příspěvek k oslavám stých narozenin naší republiky.

Den třetí / Sciarrino z Varšavy Salvatore Sciarrino je pro NODO vždy sázkou na jistotu, vždy se k tomuto obdivuhodnému italskému skladateli vracíme, jeho dílo vždy ohromí, i když stojí na jemných a křehkých zvukových nuancích. Tentokrát převezmeme varšavskou inscenaci jeho opery Luci mie traditrici (Oči mé zrádné) režisérky Piy Partum (26. června). Hluboce moderní opera usazená v příběhu slavného renesančního skladatele, benátského prince Carla Gesualda, který za nevěru přichází s trestem nejvyšším, je plná úzkosti z očekáváné smrti a je nanejvýše současná.

Den čtvrtý / Cage a Komorous V roce 2012, kdy se NODO konalo poprvé, jsme festival zahájili Europerou 5 Johna Cage. K osobnosti, která razantně ovlivnila myšlení mnoha generací, se vracíme uvedením jeho hudebního divadla Song Books z roku 1970 (27. června). Skládá se ze sólových kompozic číslovaných 3–92, které jsou buď zpívané, nebo hrané (divadlo) a ty jsou buď akustické, nebo dále zvukově (elektronicky) zpracované. V rámci NODO se bude jednat o hodinu a půl trvající realizaci pro deset sólistů, zpěváků a instrumentalistů, kteří fungují nezávisle na sobě a jejich svobodné jednání je nepředvídatelné.
Také dílo Rudolfa Komorouse je v Ostravě velmi známé, přestože žije v souvislosti s Českem desítky let v izolaci. Za svůj druhý domov si po emigraci v roce 1969 vybral Komorous Kanadu. V Praze 50. a 60. let ho zájem o českou avantgardu přivedl do úzkého okruhu malířů, sochařů a spisovatelů, známého jako „Šmidrové”. Byl také spoluzakladatelem souboru Musica Viva Pragensis, navíc vyhlášený fagotista. Na opeře Němý kanár, kterou uvedeme 27. června, pracuje ve Victorii, blízko Vancouveru a tvrdí, že tato nová opera pro NODO bude rozloučením s jeho více než šedesátiletou tvorbou. Volba námětu vychází z Komorousovy celoživotní fascinace francouzskou modernou, zejména dadaismem a surrealismem.

Den pátý / Nekonečno Chayi Czernowin Opera Chayi Czernowin Infinite now (Nekonečné teď), kterou představíme v koncertní verzi na úplný závěr festivalu (28. června), byla uvedena poprvé ve Vlámské opeře, následovalo Mannheimské národní divadlo a poté koncertní provedení v Pařížské filharmonii. Z Paříže za velké podpory skladatelky zamíří letos v červnu do Ostravy. Předpokládá velkou baterii zpěváků, herců, sólových hráčů a elektroniky, včetně velkého symfonického orchestru ONO, který povede švýcarský dirigent Titus Engel. Infinite now je zážitek, stav uprostřed bahna, přítomnost bezprostřední pohromy. Co se děje, jak dlouho, kdy to skončí – všechno je nejasné. Jedná se o existenciální stav nahoty, kde je odtržen běžný smysl kontroly a rozumu. Opera byla německým časopisem Opernwelt označena jako nejlepší operní novinka roku 2017. Více na www.newmusicostrava.cz.

5.3.2018 12:03:56 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Celostátní festival ZUŠ Open 2024

ZUŠ Open

ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek


LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

LVHF 2024

Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek


Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

Matthias Kirschnereit

Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...