zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mamzelle Nitouche v Olomouci

Z inscenace Mamzelle Nitouche

autor: archiv   

Minimálně dvakrát za sezónu má v Olomouci premiéru lehký hudebně-dramatický kus – opereta. Na jeviště Moravského divadla vstoupila 28. února 2004 Mamzelle Nitouche a nic nepoukazuje na to, že by repertoár chtěla opustit – ba právě naopak. Žertovné, nenáročné dílko, které mělo světovou premiéru 26. ledna 1883 v Paříži se v Olomouci objevuje v novém nastudování znovu po šestnácti letech.

Nastudování se ujal kmenový dirigent Moravského divadla Petr Šumník. Jeho precizní práce s orchestrem je dobře znatelná. Nad drobnými chybičkami, zvláště v žesťové sekci (2. premiéra) se dá přivřít oko. Důležité je, že dirigentovo působení se v orchestru velmi příznivě odráží.

Režie Jana Štycha mladšího nevybočuje ani v nejmenším z vyjetých kolejí – takže i v nejnovějším nastudování chovanky kláštera chodí v dvojstupech a mají modré šatičky, operetní herečky běhají v síťovaných punčochách, vojáci mají perfektně padnoucí uniformy apod. Co však musíme ocenit je vtip mluvených pasáží, které mnohdy glosují současnost nebo nedávnou (narážkami i politickou) minulost – v Olomouci to nebývá zvykem. U publika však mívají tyto narážky vždy velký úspěch.

Při prvním uvedení, které se neobešlo bez drobných premiérových excesů (roztržený růženec, zachycené boa, neustále padající neposlušné klobouky), zpíval a hrál hlavní roli Florimonda/Célestina vynikající Petr Šíma. Jeho schopnost divadelní komiky je v kraji vyhlášená a myslím, že Moravské divadlo by lepšího představitele této úlohy velmi těžko hledalo. V mladokomickém oboru však zraje nadaný Antonín Valenta. Ten také stvrdil svůj talent v úloze Fernanda de Champlatreux. Denisu si evidentně s chutí zahrála hostující Barbara Oczková. Ta by si měla dát pozor především na nástupy a trošičku na jevišti zklidnit svůj přirozený temperament. Naopak rozvážnost reprezentovala v postavě představené kláštera Ludmila Machytková.

Mamzelle Nitouche, kterou pro své diváky připravil soubor opery a operety, se jistě nadlouho stane hojně navštěvovaným titulem – už jen pro líbivé melodie a z dnešního pohledu velmi naivní příběh. Takže máte-li chuť vypnout a nevadí Vám operetní žánr, pak Mamzelle Nitouche je tím pravým ořechovým...

Florimond Hervé Mamzelle Nitouche
Režie Jan Štych, dirigent Petr Šumník, scéna Tomáš Zmrzlý, kostýmy Jana Vičarová, sbormistr Lubomíra Hellová.
Osoby a obsazení: Célestin/Floridor (Petr Šíma), Představená kláštera (Ludmila Machytková/Lea Vítková), Fortnýřka (Hana Kostelecká/Olga Koubková), Major Chateau Gibus (Ondřej Doležal/Vladimír Třebický), Denisa (Barbara Oczková/Terezie Švarcová), Fernand de Champlatreux (Jakub Kettner/Antonín Valenta), Corina (Magda Málková/Zdeňka Mollíková) a další. Premiéra 27.2.2004 ve Velkém divadle.

24.3.2004 23:03:21 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska

Zlatovláska (Hudební divadlo Karlín)

Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...