V moci živlů - třetí valtická Barokní noc
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV nepříznivé moci živlů se zdála být 13. července třetí valtická Barokní noc. Počasí se ale nakonec umoudřilo a po přeháňkách během dne poskytlo patřičný kolorit s měsícem a jasnými hvězdami. Baroko si zde tak mohli užít zúčastnění „všemi smysly“ jak to inzeruje letošní motto Centrály pro turistický ruch. Zámek se naplnil barokní hudbou, v jízdárně koncertovali lektoři a studenti Mezinárodní letní školy staré hudby a lektorky historického tance zde naučili velké i malé, staré i mladé několik rozverných tanců. Zpívalo se v zámecké kapli, na nádvoří, kde se nabízelo občerstvení spíše moravské ale barokně opulentní, se promenovali herci na chůdách a v parku explodoval kombinovaný barokně současný ohňostroj.
Jedno ze zastavení na barokní trase patřilo zámeckému divadlu. Brněnský soubor Alla Danza zde uvedl dvorský balet V moci živlů. Z choreografií z počátku 18. století, v originále nebo v moderní úpravě (František Dofek), skladeb J. B. Lullyho, M. Marase, A. Campra, A. Vivaldiho a pěveckých partů H. Purcella a G.F. Händela vzniklo melodrama o nepodařeném milostném dobrodružství kouzelnice Armidy. (Lenka Horalová).
Krásná vládkyně obklopena svými poddanými - živly (Voda - Jaroslava Dosedlová, Vzduch - Hana Humpolíková, Země - Irena Navrkalová, Oheň - Štěpánka Skalická) si je vědoma své moci, kterou ovládá celý svět. Ovládá stejně tak barokní tanec, jak ukazuje ve svém precizním sólu i duetu s partnerem. Jejímu kouzlu propadne při náhodném setkání také Rinaldo (Petr Krůl). Zaplétá se do jejích sítí a zdá se, že musí podlehnout neboť Armida na něj uplatní promyšlený scénář svádění. Jejich skvostný pantomimický „dialog“ nebo spíše Armidin „monolog“, u něhož a sistují živly, může sloužit jako názorný příklad barokní gestiky i groteskní lekce flirtu pro divačky. Rafinované drobnosti v pohybu a mimika obličejů dokonale vyjadřují reakce i city a atmosféru galantní scény. V této chvíli se však děj zaplétá a nabírá „dramatického“ spádu.
Náhlé zjevení múzy Erato (Ivana Pavlů) s bílou maskou a její zpěv upoutá Rinalda, který k múze vzplane stejně vášnivě jako předtím k Armidě Odvržená a otřesená Armida se pomstí – s pomocí živlů zničí Erató, nasadí si její masku a tak získá zpět Rinalda. Ke skutečnému „dramatu“ už chybí jen okamžik, kdy Rinaldo zasaže n pravdou klesá v mdlobách.
Provázáním tance v doprovodu živé hudby (pod vedením Jakuba Kydlíčka), provedeného s noblesou a grácií – jak v případě obou hlavních postav tak jejich služebného doprovodu a hereckých částí se zpěvem, odpovídajících dekorací a bohatých kostýmů se autorům podařilo vytvořit soudržný příběh a odhlédneme-li od odlehčujícího odstupu takřka autentické dílo daného žánru, jehož uvedení by bylo představitelné na skutečném barokním šlechtickém dvoře.
Ten už se ale stěží najde, a tak další představení baletu V moci živlů se bude konat 9. prosince 2017 v Divadle Na Orli v Brně, zatímco na další Barokní noc si musí veřejnost počkat až do příštího léta.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek