zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Simona Houda Šaturová: Opera okouzluje propojením herectví a hudby…

Simona Houda Šaturová

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ve Dvořákově sini Rudolfína odstartuje v úterý další významná přehlídka Svátky hudby v Praze. Na úvodním koncertu se představí protagonista festivalu houslista Václav Hudeček spolu s houslistkou Pavlou Tesařovou. Na klavír je bude doprovázet další star – Ivo Kahánek. Sólisty doplní svým sopránem Simona Houda Šaturová, která vedle spolupráce s operními domy je také žádanou koncertní pěvkyní. Prozradila nám, jaké árie zazpívá na jubilejním 25. ročníku Svátků hudby v Praze. Dozvěděli jsme se, zda už někdy před tím spolupracovala s houslistou Václavem Hudečkem. A jaký má ona sama vztah k houslím? O tom všem slovenská sopranistka Simona Houda Šaturová…

  • V za necelý týden se představíte na slavnostním zahajovacím koncertu jubilejního 25. ročníku cyklu Václava Hudečka - Svátky hudby v Praze. Jak se na toto vystoupení těšíte a na co se mohou těšit návštěvníci koncertu?
    Na zahajovací koncert se moc těším a doufám, že potěším i posluchače výběrem skladeb. Do programu jsem zařadila Mozartovu árii Aminty z opery Il re pastore, árii Karolíny z opery Dvě vdovy a árii Lindy z Donizettiho opery Linda di Chamounix.
  • Už jste někdy v minulosti s legendou české houslové školy, Václavem Hudečkem, spolupracovala?
    Zatím jsem s panem Hudečkem neúčinkovala, ale moc se těším, že spolu provedeme již vzpomínanou krásnou árii „L’amero saro costante“ od W.A.Mozarta.
  • Málokdo ví, že jste i sama houslistka že?
    V žádném případě bych si nedovolila o sobě tvrdit, že jsem houslistka. Jenom jsem osm let chodila do houslí. Každopádně mi ale tato skutečnost hodně pomohla u zpívání.
  • Svátky hudby jsou specifické podporou mladých talentů na začátku jejich kariéry, kterým dávají mnohdy jednu z prvních příležitostí skutečného koncertního vystoupení. Jak vnímáte Vy dnes obtížnost vstupu mladé pěvecké generace do praxe?
    Mám dojem, že je to rok od roku těžší. Na druhou stranu mají mladí určitě větší možnosti, jak se ještě před ukončením studia zdokonalovat a také, jak navazovat kontakty. Existují různé kurzy, akademie, které hlavně studenti ze zahraničí značně využívají. Každý rok totiž umělecké školy v celé Evropě absolvují stovky až tisíce talentovaných lidí a každá taková zkušenost se může stát pro ně výhodou při získávání zajímavé práce. Každopádně bych tyto aktivity vřele doporučila.
  • Co je podle Vašich zkušeností klíčové pro nastartování stabilní úspěšné kariéry, které se sama těšíte?
    Trpělivost. Vím, že pro mladého člověka to není zrovna populární slovo, ale u zpěvu by to mělo platit dvojnásobně. Hlasu by se měl dát dostatek času v klidu dozrát a role vybírat s ohledem na momentální schopnosti a ne na budoucí možnosti. Také je dobré mít při sobě zkušeného poradce, tutora, který by měl usměrňovat rozhodnutí a uměl poradit. A samozřejmě štěstí.
  • Věnujete se sama či máte v plánu se věnovat pedagogické přípravě mladé generace?
    Momentálně mi to moje pracovní povinnosti nedovolují, ale dovedu si představit, že když ukončím aktivní kariéru, tak bych mohla předávat dál své zkušenosti.
  • Kromě podpory mladé generace je důležité pracovat i na podnícení zájmu mladých o klasickou hudbu samotnou. Opera to má v tomto ohledu snad ještě těžší... Čím Vás osobně žánr opery nejvíce okouzluje a jakou formou je podle Vás vhodné jej přiblížit mladým?
    To je těžká otázka. Nemyslím si ale, že by to měla opera v tomto ohledu těžší. Podívejme se do zahraničí, kde se na výchově svých příštích posluchačů pracuje intenzívně léta a nejen tak, že se do programu zařadí občas opera pro děti. Divadla pravidelně připravují různé workshopy pro děti, speciální návštěvy divadla, noci v opeře s populárními umělci pro náctileté. Je to určitě spousta práce, ale když pak vidíte v obecenstvu nadšené mladé lidi, víte, že to stojí za to. Mě opera okouzluje propojením herectví a hudby. A také tím, že je to týmová práce, že všichni postupně přikládáme kolečko ke kolečku, až nakonec vše do sebe zapadne a stane se zázrak.
  • Jsme na prahu nové koncertní i operní sezóny, co zajímavého Vás v ní čeká? Bude si moci Vašeho skvělého pěveckého umění užít i české publikum?
    Hned začátek sezóny byl pro mne mimořádný, protože jsem účinkovala na významném americkém festivalu Tanglewood s Boston Symphony Orchestra. Další koncertní projekty mě zavedou do Kodaně, Hamburku, Lipska, Mnichova nebo Tokia, na kterých budu spolupracovat s dirigenty jako Charles Dutoit, Manfred Honeck, Juraj Valčuha a Herbert Bloomstedt. Moc se také těším na novou produkci Mozartova Únosu ze serailu v drážďanské Semper Oper. Na podzim a v zimě budu mít i vícero vystoupení v Čechách a na Moravě. Kromě již vzpomínaného zahajovacího koncertu Svátků hudby to bude například v prosinci v Rudolfinu recitál z programu mého posledního sólového CD Decade s hudbou Mozarta a Myslivečka.
  • Svátky hudby slaví 25. výročí, co byste cyklu koncertů popřála do dalších let?
    Festivalu bych do dalších let popřála nadšené organizátory, štědré sponzory, hudbymilovné posluchače, ale hlavně, aby i nadále mohl pomáhal nastartovat kariéry mladým hudebníkům.


  • Svátky hudby v Praze

    Simona Houda Šaturová

    10.10.2016 21:10:05 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Ivan Hlas – 70

    Ivan Hlas – Pramínek času

    Ivan Hlas – Pramínek času
    Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Skutečný příběh manželství

    Milá Olivie

    Milá Olivie
    Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

    další články...