zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Frankenstein přichází na baletních špičkách a má políčeno na „kinohit“

Frankenstein  (Královský balet)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Zbrusu nový celovečerní opus Královského baletu FRANKENSTEIN vstoupil na londýnské jeviště začátkem května a dle čerstvých ohlasů tamního publika i kritiky má velké šance stát se nyní kinohitem. Zázračný mladík Liam Scarlett totiž patří k těm vůdčím ikonám nejmladší generace choreografů, které pracují s imaginativním a audiovizuálním potenciálem jevištní scény se stejným tvůrčím zaujetím jako se samotným tanečním projevem. A právě jeho scénicky mimořádné baletní dílo na motivy nesmrtelného gotického románu Mary Shelley uzavře letošní sezónu cyklu Balet v kině. Frankensteina v přímém přenosu uvidí diváci v českých kinech ve středu 18. května, a to v pražském Biu Oko a dvanáctce mimopražských městských kin.

„Poprvé jsem četl Frankensteina, když mi bylo asi jedenáct,“ vzpomíná Liam Scarlett. „Pak v různých etapách znovu a s postupem věku i přibývajícími životními zkušenostmi přirozeně docházelo i ke změnám mého přístupu k tomuto fascinujícímu dílu,“ pokračuje choreograf. Dobře věděl, že toto ikonické a různými uměleckými oblastmi včetně filmu již nesčetněkrát zadaptované literární dílo má v sobě silný emocionální náboj a současně univerzální metaforický přesah v podobě lidské touhy objevovat, experimentovat, a to až po onu krajní výzvu stát se sám Stvořitelem. Jeho však nejvíce zajímal vztah mezi třemi ústředními postavami, vzájemná láska ve všech svých osvobozujících i devastujících podobách a silný dramatický motiv opuštění a propastné samoty. „To byla ta klíčová témata, jež mě stále dráždila v hlavě, a tak jsem přišel s tím, že z toho udělám balet,“ vysvětluje Scarlett a se smíchem dodává, že když si jeho nápad vyslechl ředitel Královského baletu Kevin O’Hare, ihned dal oči v sloup. Práce na jevištní realizaci nového celovečerního baletu tak byla příkladně „posvěcena“, navíc se při ní podařilo nalézt skvělou tvůrčí spolupráci s renomovaným souborem San Francisco Ballet.

Pro vytvoření scény a kostýmů oslovil choreograf Liam Scarlett skotského designéra Johna Macfarlanea. Jejich spolupráce slavila úspěchy už dříve, třeba v případech Scarlettových baletních děl Asphodel Meadows (Asfodelové louky), Sweet Violets (Sladké fialky) a The Age of Anxiety (Věk úzkosti). John Macfarlan sám spolupracuje s Královským baletem a operou od poloviny 80. let a patří mezi špičku v daném uměleckém oboru – vytvořil scénu pro operní, baletní a taneční díla v předních světových operních domech, newyorskou Metropolitní operu nevyjímaje. A mezi umělci, s nimiž spolupracuje pravidelně, je např. i Jiří Kylián.
Balet Frankenstein má 3 dějství a každé z nich Macfarlane pojal s důrazem na ústřední narativní motivy díla a s vědomím toho, aby scéna dle Scarlettových vizí vynikla nejen na divadle, ale uchvacovala právě i na plátně kin. Pro skotského perfekcionistu, který i stran kostýmů vytvořil bezpočet nádherných skic, nebyla oříškem ani Victorova opulentní laboratoř s kruhovým auditoriem, kde dojde ke stvoření monstra, ale trochu nečekaně něco jiného.

„Největší výzvou pro mě bylo, že jsem vymýšlel scénu, aniž bych znal hudbu,“ svěřil se před premiérou Macfarlane. „Obraz jednotlivých scén tak přicházel z mých představ na základě klíčových zápletek Scarlettovy choreografie,“ uvádí dále. Co by se mohlo zdát jako hendikep, bylo nakonec předností. Skladatel Lowell Liebermann totiž dotvářel určité části Frankensteina přímo za jevištní realizace, takže mohl hudbu upravit pro konkrétní potřebu scény. „Například jsem ho požádal o prodloužení skladby o několik minut, když bylo třeba větší přeměny scény, anebo jsem ho upozornil, že v té a té pasáži je třeba desetkrát umocnit hlasitost hudby, aby překryla hluk scénické přestavby. A to byla opravdu veliká výhoda,“ uzavírá spokojený designér a věří, že světové publikum v kinech nebude z výsledného tvaru o nic ochuzeno, stejně jako přímo to londýnské divadelní.

Seznam kin najdete na www.vicnezfilm.cz.

15.5.2016 14:05:17 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Články v rubrice - Zveme ...

Opera Romeo a Julie vstupuje do kin

Nadine Sierra a  Benjamin Bernheim (Romeo a Julie)

Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek


Opera o životě Boženy Němcové v Plzni

Jsem kněžna bláznů (Foto: Irena Štěrbová)

Jako jeden z příspěvků k Roku české hudby zvolilo Divadlo J. K. Tyla i operu skladatelky Lenky Noty a libretis ...celý článek


Malý princ přitančí na Novou scénu

Malý princ (Foto: Irena Štěrbová)

Druhou baletní novinkou Divadla J. K. Tyla v této sezóně bude Malý princ inspirovaný stejnojmenným románem fra ...celý článek



Časopis 13 - sekce

DIVADLO

Poselství ke Světovým dnům divadla

Jon Fosse, Norsko

Na druhou polovinu března tradičně připadají oslavy divadelního umění. Světový den divadla se od roku 1962 kaž celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 12. týden

Příběhy rukopisů: Bídníci Victora Huga

Úsměvy Bohumila Hrabala
Jaromír Hanzlík skrze filmové ukázky připomíná osobnost a tvorbu spisovatele Bohumi celý článek

další články...