zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Některé nové baletní inscenace v regionech v této sezóně

Romeo a Julie - M. Mašterová a M. Kováč (DJKT)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Brněnské Národní divadlo uvedlo jako svoui první letošní taneční premiéru 29. října komponovaný večer pod titulem Made in USA věnovaný choreografům žijícíma a tvořícím ve Spojených státech amerických George Balanchinovi, Olivieru Weversovi a Mose Pendletonovi. Dílo George Balanchina (1904–1983) mělo zásadní vliv na vývoj baletního umění v Americe 20. století a je označována za otce baletní neoklasiky. V v brněnském divadle bylo jeho dílo uvedeno historicky poprvé. Olivier Wevers je naopak soudobý tvůrce, bývalý první sólista významných severoamerických baletních souborů (Pacific Northwest Ballet a Royal Winnipeg Ballet), který je v současnosti uměleckým ředitelem vlastního souboru Whim W‘Him – platformy soustředěné na tanec, choreografii a výkonné umělce zabývající se inovacemi a vzájemnou spoluprací. Poslední choreografie večera je dílem světoznámého souboru Momix, tanečně pohybových iluzionistů pod uměleckým vedením Mosese Pendletona.

V příštím roce 21. ledna bude následovat premiéra choreografií Jiřího Kyliána (Petit Mort), Lukáše Timuláka (Masculine Feminine) a Mária Radačovského (Spolu) pod společným názvem Petit mort. I zde jde o historické prvenství - Národní divadlo v Brně se zařadilo do společnosti padesáti předních souborů světa, které mají na repertoáru vedle choreografií George Balanchina i díla Jiřího Kyliána.
V Olomouci zařadili 13. listopadu do nového programu baletní inscenaci Dáma s kaméliemi v choreografii Roberta Balogha na hudbu Sergeje Rachmaninova a Fryderika Chopena, příběh kurtizány, která poznala pravou lásku, ale kvůli prudérní morálce společnosti své doby i vinou svého podlomeného zdraví ji nemohla naplno prožít. Litrerání podklad je zároveň částečnou autobiografií Alexandra Dumase mladšího, který se vyzpovídal z krásy i šílené bolesti, kterou prožil ve vztahu se slavnou hetérou Marií Duplessis.
Ještě v témže měsíci - 28. listopadu byla uvedena poprvé baletní pohádka na motivy řecké mytologie Odysseu, k níž libreto napsal Robert Balogh a na choreografii se podíleli vedel Roberta Balogha také Sylva Pospíšilová a Lukáš Cenek. V baletu účinkují děti z občanského sdružení Baletní studio při Moravském divadle Olomouc.

V Národním divadle moravsko slezském v Ostravě zvolili balet Maria Schrodera Chaplin, který měl českou premiéru 19. listopadu v Divadle Jiřího Myrona.
Po své světové premiéře byl balet Chaplin kritiky označen za nejlepší Schroderovo dílo, získal několik ocenění na německých scénách v Lipsku a Hannoveru a s podporou Geraldiny Chaplinové byl také natočen jako taneční televizní film. V ostravské inscenaci byly použity kostýmy Paula Zollera a v hlavních roíchi vystupují Sergio Méndez Romer a Kokiho Nishioku.

První premiéra baletního souboru v Českých Budějovicích v nové sezóně představuje dvě nové choreografie Attily Egerháziho, první s názvem Sounds and pictures, druhá Ztracené a znovu nalezené (Lost and found). Obě díla mohou být označena jako světová premiéra. Hudbu pro první část večera Sounds and pictures vytvořil skladatel a dirigent Mario De Rose. Choreografii živě doprovází orchestr Jihočeského divadla pod vedením dirigenta Jana Bubáka. Orchestrální skladba je ozvláštněna prvky elektronické hudby.
Hudba k choreografii Ztracené a znovu nalezené (Lost and found) je dílem výjimečného houslového virtuóza Pavla Šporcla, který choreografii doprovází svým živým vystoupením a obohatí tento balet svým výjimečným talentem.

V Plzni zahájili baletní sezónu 4. září komediální baletní show Kill de Bill tanečního uskupení Dekkadancers, držitelů Ceny za humor v choreografii. Večer plný zábavy a humoru je tvořen pásmem tří tanečních výstupů – Kill de Bill je parafrází na americkou armádu, tématem choreografie "Jakstohoven" je nejen běžecký maraton a "Umíněnost ztracenýchů si bere na paškál filmové superhrdiny.
Ve vážnějším tónu se nese další nová inscenace 14. listopadu - Prokofjevův balet Romeo a Julie v choreografii Libora Vaculíka, na scéně Martina Černého a v kostýmech Romana Šolce. V hlavních rolích alternují jako Romeo Petr Strnad, Michal Kovář a Petr Laštovička, jako Julie Monika Mašterová, Kristýna Potužníková a Anna Srncová.
V polovině ledna přichází poprvé do Plzně opus magnum hudby 20. století Stravinského Svěcení jara s podtitulem Obrazy z pohanské Rusi. Představení, které v pojetí choreografky Aleny Peškové je pohledem na tvořícího skladatele, jeho milostný poměr s Madame Inspirací a jejich společné vize, uvidí poprvé diváci v Plzni 16. ledna.
Jako čtvrtou taneční premiéru této sezóny v Divadle J. K. Tyla v Plzni připravuje na 19. března zkušený choreograf širokého rejstříku Mário Radačovský balet Carmen.

V Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Laben měl 4. prosince premiéru slavný romantický balet Giselle na hudbu A.Ch. Adama v choreografii Margarity Pleškové a na 4. dubna příštího roku zde připravují Polovocké tance (A. P. Borodin) a Šeherezádu Rimského-Korzakova, které patří k nejslavnějším skladbám ruské hudební klasiky.

28.12.2015 15:12:08 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kultovní punkový opus Jubilee

Jubilee

Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

další články...