zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Národní divadlo uvede OHAD NAHARIN: decadance

Ohad Nahrin decadance (Foto Pavel Hejný)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Poprvé ve své historii Balet Národního divadla nastudoval dílo legendárního Izraelce Ohada Naharina, který již několik desetiletí patří k ikonám světového moderního tanečního divadla. Premiéra představení OHAD NAHARIN: decadance se odehraje 4. června 2015 na Nové scéně Národního divadla. Decadance je zvláštní kombinací částí či celých opusů vytvořených Ohadem Naharinem v průběhu posledních deseti let, přesto však do jisté míry půjde o nový tvar – díky originálním momentům, které budou vytvořeny v rámci režijní linky a choreografické struktury celého večera. Ohadovo silné charizma, specifické geografické a kulturní zázemí, jedinečná a originální poetika pohybu a výrazových prostředků všeobecně, je zcela novou zkušeností nejen pro tanečníky, ale především pro diváky, kteří se mohou těšit na mimořádně intenzivní zážitek.

Choreografie Ohada Naharina jsou na repertoáru nejvěhlasnějších světových ansámblů, přestože nikdy nepřipravil premiéru pro jiný soubor než svou vlastní Batshevu. Na ostatní soubory však svá díla nepřenáší jen tak, slepě a bez úprav – vždy na míru tomu kterému souboru vytváří originální mutace, kdy již jindy uvedené části svých choreografií doplní novým, vloží jiné souvislosti. Nejinak je tomu i nyní s verzí decadance vzniklou pro Prahu a pro Balet Národního divadla.
Ohad Naharin se narodil v roce 1952 v kibucu Mizra, tančit začal až ve svých dvaadvaceti letech. Během prvního roku v Batsheva Dance Company si ho všimla slavná choreografka Martha Graham a navrhla mu, aby se stal členem jejího baletního souboru v New Yorku. Odešel na její doporučení do USA, vzdělával se a tančil. Jeho taneční kariéra pak pokračovala v Izraeli (Bat-Dor Dance Company) a v Bruselu, kde působil v souboru Maurice Béjarta Ballet du XXe Siècle. V roce 1980 se Naharin vrátil do New Yorku, kde debutoval jako choreograf v divadle Kazuko Hirabayshiho. V tomtéž roce založil spolu se svou ženou Mari Kajiwarou společnost Ohad Naharin Dance Company. Od roku 1990 šéfuje souboru Batsheva Dance Company, který sídlí v Tel Avivu a je osobitým tělesem, považovaným za fenomén.

Taneční novátorský jazyk, kterým Naharin hovoří, se dá nazvat modernou. On sám pro něj používá označení gaga – obohatil jím svůj tvůrčí styl, převratně změnil způsob tréninků svého souboru, stal se zdrojem inspirace pro pohybovou praxi profesionálů i amatérů po celém světě. Gaga uvolňuje zažité stereotypy, rozšiřuje pohybový slovník, probouzí smyslový prožitek, hledá pravdu tančícího těla. Sám o gaga říká: „Je to jazyk, který se teprve vyvíjí. Týká se hodně naslouchání svému tělu, jeho prožitku, ať tančíte či jste v klidu. Toto uvědomění vytváří prostor pro emoce. Neboť emoce se nesou na proudu energie. Uvědomění těla vytváří prostor pro jeho výbušnost; abyste vybuchla, potřebujete také prostor. Uvědomění ale vytváří také prostor pro jemnost. A to je, o co se snažím…“
Představení vzniklo pod osobní záštitou J. E. pana Garyho Korena, velvyslance Státu Izrael v České republice.

www.narodni-divadlo.cz

25.5.2015 17:05:15 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Koncert k poctě operní divy Jarmily Novotné

Jarmila Novotná

Národní divadlo vzdá 7. dubna 2024 hold památce slavné operní pěvkyně Jarmily Novotné přehlídkou rolí, kterými ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Leni Riefenstahlová – konec mýtu

Leni Riefenstahlová

Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek

další články...