zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hanácká Liška Bystróška se vydařila

Z inscenace Liška Bystrouška/ MD Olomouc

autor: archiv divadla   

Soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc připravil na pátek 16. května 2003 svou poslední premiéru této sezóny - Janáčkovu operu Příhody lišky Bystroušky. U známého díla se většinou divákova pozornost věnuje režisérovi a jeho jevištnímu pojetí inscenace. Tím více byla premiéra netrpělivě očekávána.
Vedení souboru neponechalo nic náhodě a režii olomouckého provedení svěřilo jednomu z našich největších znalců Janáčkova díla – hostujícímu Václavu Věžníkovi. Jeho vedení bylo patrné ve výkladu a srozumitelnosti celé inscenace: předně se až „pedantsky“ soustředil na tak u Janáčka důležitou dokonalou výslovnost všech jednajících postav, což se mu více či méně uspokojivě podařilo, ve své režii však postoupil ještě dále – uvedl skvěle vystavěné a vypointované situace, při celkovém odpoutání se od vžitých operních gest a póz. Jako příklad za všechny mohou dobře posloužit scény v myslivně z 1. jednání a scény v lese z 2. dějství.

Nemalou měrou k úspěšnému uvedení díla přispěl i choreograf Daniel Wiesner. Ten musel ukočírovat jak část baletního souboru, tak i děti z baletní školy ZUŠ Iši Krejčího. A nutno podotknout, že věnoval nemalou pozornost i sólistům, kteří se po jevišti pohybují (a tančí!) s lehkostí nezvyklou pro operní pěvce.
Nezbytnou stránku provedení tvoří výprava Jana Duška. Scéna ze zavěšených textilních prvků je navržena jako dokonalá iluze lesa. S efektivním jevištním osvětlením vytváří oku lahodící a přesto plně funkční prostředí pro rozehrání všech situací. Samostatnou složkou jsou pak velmi nápadité kostýmy vykreslující jednotlivé postavy z dílny téhož autora.
V premiérovém večeru zazářila v roli Bystroušky Elena Gazdíková. Její liška je elegantní mladou dámou, jak říká sám Lišák – „je ideálem moderní ženy“. K tomu musíme přičíst bezchybný přednes a velmi příjemný hlas. Skvěle jí sekundovala Hana Kostelecká v roli Lišáka Zlatohřbítka. Ústřední postavu lidského světa - Revírníka, který dodává opeře filosofický rozměr, ztvárnil hostující Pavel Stejskal. Jeho Revírník je muž stárnoucí, muž žijící běžným životem, jenž je schopen ohlédnout se do minulosti a bilancovat. Velmi dobře zpívali a hráli i Vladimír Třebický (Farář), Ondřej Doležal (Rechtor) a Jakub Kettner (Harašta). Ze zvířátek asi nejvíce upoutal opilý komár Petra Šímy, jezevec Davida Szendiucha a výborně Olgou Koubkovou zahraný pes Lapák. Neodolatelné svou vtipnou choreografií a kostýmy jsou také slepice (baletní sbor).

Druhý premiérový večer se konal 20. 5. 2003. Bystroušku zpívala Klára Novotná, která se svého úkolu zhostila nadmíru dobře. V roli Zlatohřbítka se představila Lea Vítková. Největší devizou představení však byl Revírník v podání Vladislava Zápražného.
Nadšenou přípravou opery Příhody lišky Bystroušky žilo celé divadlo, což se promítlo do všech složek inscenace. Na obou premiérových večerech hrál perfektně připravený a plně znějící orchestr Moravského divadla pod vedením Tomáše Hanáka. Tento, přes své mládí, již zkušený dirigent dokázal přesně vystihnout veškeré lyrické momenty a nálady díla. Ve zpívaných dětských rolích se skvěle uvedli členové pěveckého sboru Concordia pod vedením Věry Číhalové.

Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky potvrdily výraznou kvalitu olomouckého operního souboru. Nezbývá mi nežli si přát, aby v tomto trendu vysoce kvalitních operních inscenací Moravské divadlo Olomouc vydrželo i v příští sezóně. Výběr titulů tomu již napovídá.

Leoš Janáček Příhody lišky Bystroušky. Moravské divadlo Olomouc. Dirigent: Tomáš Hanák, režie: Václav Věžník, choreografie: Daniel Wiesner, výprava: Jan Dušek. Osoby a obsazení: revírník - Pavel Stejskal/Vladislav Zápražný, Liška Bystrouška - Elena Gazdíková/Klára Novotná, Lišák - Hana Kostelecká/Magda Málková/Lea Vítková, Rechtor – Ondřej Doležal, Farář – David Szendiuch/Vladimír Třebický, Harašta – Jakub Kettner/Petr Špaček a další. Premiéra 16. 5. 2003 ve Velkém divadle.

29.5.2003 23:05:54 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze