zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ponava (Zmizelé řeky) v Redutě

Ponava (Zmizelé řeky) - (Foto: David_Konečný)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Ensemble Opera Diversa připravuje dvě nová uvedení přepracované verze celovečerní opery PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY). Jedno představení se uskuteční 5. února 2015 v brněnské Redutě, v partnerské spolu-práci s Národním divadlem Brno, a druhé proběhne 7. února v pražském Divadle Komedie, tentokrát v rámci Festivalu hudebního divadla OPERA 2015.
Premiérové uvedení této komorní opery v prosinci 2013 se setkalo s vřelou reakcí publika i s kladným přijetím kritiků. Ponava je v pořadí čtvrtou celovečerní operou Ensemblu Opera Diversa a vůbec první, která vznikla ve spolupráci s Národním divadlem Brno přímo pro prostor Divadla Reduta.

Nová opera z „diversní“ dílny tentokrát otevírá vážnější témata, jako je například zamlčovaná minulost nebo kolektivní vina. V Ponavě se nicméně neobjevují žádné konkrétní události, jako jsou likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva. Ponava je příběhem mýtickým, mnohovrstevnatým podobenstvím, v němž vystupují symbolické postavy. Hraje se o mechanismech moci a manipulaci, ale také v osobní rovině – o rozhraní mezi vědomím a nevědomím, rozumem a šílenstvím, světlem a tmou, povrchem a hlubinou.
Název Ponava odkazuje k Brnu a říčce Ponávce tekoucí jeho podzemím, k jedné z mnoha zmizelých řek – těch, které protékají městem a překážejí. Takové jsou v Londýně, v Paříži, v Miláně, v Moskvě, v Praze nebo v Torontu. Libretistu Pavla Drábka inspirovalo podle jeho slov především uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii. Svou roli ale sehrála i jeho celoživotní fascinace řekami.

Zajímavostí také je, že inscenace vznikla poprvé přímo pro divadelní sál Reduty a režisér Tomáš Studený se scénografkou Sylvou Markovou toho plně využili. Scénografie staví na světle a projekci do mlhy, čímž se daří vytvářet sugestivní prostor pro pohybový a emotivní projev zpívajících herců. Hra se dotýká mnoha nepohodlných věcí a otázek ukrytých v podzemí, a stejně tak i v nás samotných. Po prvních uvedeních opery přikročil skladatel Ondřej Kyas ke změnám především v instrumentaci, která ve své nové podobě zazní v podání klavíru, baskytary, violoncella, flétny a tria saxofonů pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková, Aleš Janiga a David Vonšík.

26.1.2015 11:01:03 HelKo | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek


Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla

Barbora Coufalová a Sebastiano Mazzia  (Julie a Romeo)

Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek


Coco Chanel jako přehlídka módy i života

Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek


Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

Český hrdina

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...