Viktorie Dědečková: „Rybovka na Jiřáku“ - setkání s mnoha přáteli
autor: Z webu
zvětšit obrázekTřetí adventní neděle. Vrcholí předvánoční úklid a nákupy, ale také různá setkání k závěru roku. I přes tyto skutečnosti jsme zavolali sopranistce Viktorii Dědečkové, abychom se domluvili na povídání ohledně České mše vánoční J. J. Ryby, kde vystoupí v sólovém partu v Kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Jiřího z Poděbrad 19. (19:30 h) a 25. prosince 2014 (16:00 h).
Viktorie Dědečková patří k osobnostem, které hudební interpretaci prohlubují o muzikologii. K tomu se věnuje sólovému zpěvu a sbormistrovství. Dá se vůbec říci, na kterém břehu stojí nejraději? Kde se cítí nejlépe – sólová zpěvačka, sbormistryně anebo jako muzikoložka?
Jedno se propojuje s druhým. Všechny její hudební zájmy se protínají v duchovní hudbě, k níž Česká mše vánoční bezesporu patří. Nabízíme zajímavé povídání, které nakonec vzniklo mailem.
Je to tak, jsme z jedné třídy.
První ročník pro mě znamenal především pomoci splnit Vaškovi jeho sen. Tenkrát jsem poskytla své dva sbory jako pěvecký základ tohoto projektu, protože jsme ještě nevěděli, zda se přihlásí samo od sebe dost lidí. Pomáhala jsem také vést zkoušky a zhostila jsem se sopránového sóla. Následující roky (včetně tohoto) je pro mě „Rybovka na Jiřáku“ hlavně předvánoční setkání s mnoha přáteli.
Ono tomu je v Rybově originálu jinak – ženské sólové hlasy původně měly mnohem více prostoru. Například začátek „Gloria“ – „Sláva budiž Bohu velikému“, který se dnes běžně provádí sborově, zkomponoval J. J. R. pro sólový soprán a alt. Mrzí mě spíš, že se dnes originální „Rybovka“ téměř neprovozuje. Snad všechny soubory ji interpretují v různých úpravách 20. století. Od originálu se tyto verze liší textem, polohou, nástrojovým obsazením i sólovými party. V mnoha místech také byly původně úplně jiné noty… Mohu odkázat na krásnou nahrávku podle originálu: Roberta Hugo a jeho soubor Capella Regia (s Magdalénou Koženou).
To je jasné, hudební interpretace bez radosti nedává valného smyslu.
V oblasti barokní hudby je v Čechách „mainstreamový“ soubor vlastně pouze jeden, takže se necítím nijak odstrčená. Victoria Ensemble zahrnuje pěvecký sbor, komorní vokální ansámbl, sólisty a malý barokní orchestr. Pořádáme různé hudební a hudebně dramatické akce z oblasti renesanční, barokní a klasické hudby, v různých uskupeních. Některé projekty jsou čistě vokální, jiné jsou založeny na mém sólovém projevu s doprovodem instrumentalistů, při figurální hudbě se pak setkává celý sbor se sólisty i orchestrem. Díky tomu je dramaturgie pestrá.
To ne. Nejdříve vznikl pěvecký sbor, z něj se odrodil komorní vokální ansámbl a sólisté, pak se ustálilo obsazení instrumentalistů. Muzikologii jsem začala studovat až v pokročilém stádiu tohoto procesu, abych si doplnila znalosti.
Přijde na to, koho sháníte, zda pouze nadšené sboristy nebo sólisty na profesionální úrovni. Náš soubor potřebuje obojí. Větší problém je samozřejmě se schopnými muži.
Všechno. Je to profesionál, moudrý muž a přítel. Ví přesně, co se děje v lidském těle při tvorbě tónu. Navrací hlas k přirozenosti. Vyzná se výborně ve všech oblastech klasické hudby, což je v Čechách naprosto ojedinělé. Kdyby všichni učili jako on, bylo by zde mnohem více dobrých zpěváků. Stále se od něj mám co učit. Dle mých zkušeností je v této zemi zkrátka nejlepší.
Sama mám dosti problematický hlas, který rozhodně nefungoval vždycky jen tak sám od sebe, proto dokážu lépe identifikovat a řešit problémy jiných zpěváků (i nezpěváků). V současné době mám asi patnáct soukromých studentů všech věkových kategorií. Baví mě pozorovat, jak se v průběhu let lepší.
Cítím se trochu jako regenschori v 18. století – hudební praxe, řízení sboru a souboru, studium hudebních pramenů a znalost teorie, učení zpěvu… Myslím, že se mám věnovat tomu všemu komplexně. Nejvíce mě ale naplňuje sólový zpěv, konkrétně světské hudby, která poskytuje velké výrazové možnosti.
Je to jeden z těch projektů, kde se potká kompletně celý Victoria Ensemble – pěvecký sbor, sólisté i barokní instrumentální ansámbl. Bude to rozjuchaný koncert vánoční hudby českých a moravských skladatelů 18. století, takových předrybovských kantorů. Některé pastorely jsou opravdu velmi veselé. Stěžejním bodem programu je Missa pastovalis in D Václava Jana Kopřivy, která kombinuje latinu a češtinu. Tímto zvu čtenáře 16. prosince 2014 od 19.30 do kostela sv. Michala v Jirchářích na Praze 1!
Viktorie Dědečková
Sopranistka, sbormistryně, muzikoložka a hlasová poradkyně Viktorie Dědečková se narodila se v Praze roku 1987. Sólový zpěv začala studovat v roce 2002 u operní pěvkyně Daniely Šounové-Broukové a později u Zuzany Lászlóo. Od roku 2007 je žákyní profesora Jiřího Kotouče.
Po maturitě na gymnáziu s hudebním zaměřením vystudovala bakalářský obor Sbormistrovství chrámové hudby na Týnské škole pod záštitou Pedagogické fakulty UK a Hudební vědu na Filozofické fakultě UK. Zimní semestr 2012 strávila v rámci programu Erasmus na pařížské Sorbonně, kde se věnovala muzikologii se zaměřením na francouzské šansony 16. století. Zároveň zde studovala zpěv a interpretaci francouzské barokní hudby u Isabelle Desrochers. Od roku 2009 je členkou externího sboru Státní Opery Praha.
V únoru 2010 se aktivně účastnila kurzů staré hudby a barokního tance Acadèmie de Sablé v Praze v pěvecké třídě Caroline Pelon. Na základě toho získala stipendium na kurzy do Sablé-sur-Sarthe ve Francii. Absolvovala je v srpnu 2010 v pěvecké třídě Julie Hassler, s níž nadále spolupracovala v únoru 2011 na Acadèmie de Sablé v Praze. Pravidelně se účastní Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích (Jiří Kotouč, Lorenzo Charoy, Julie Hassler, Beatriz Lafont atd).
Kromě souboru Victoria Ensemble také Jeronym, založený v r. 1921 jako první pěvecký sbor Českobratrské církve evangelické v Praze, provozující českou hudbu reformačního období. Působí hojně a úspěšně jako soukromá učitelka zpěvu a hlasová poradkyně.
www.victoria-ensemble.com
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek