Petr Zuska: Ty nejhřejivější momenty se děly na sále, když se mnou Pavel Šmok pracoval
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekLetos uplynulo padesát let od chvíle, kdy legendární trojice Pavel Šmok, Luboš Ogoun a Vladimír Vašut založila Studio Balet Praha, předchůdce dnešního Pražského komorního baletu. Jako vyvrcholení oslav se chystá soubor v neděli 16.listopadu uvést slavnostní gala představení ve Stavovském divadle. S PKB je za pět dekád spjato mnoho známých jmen českého tanečního světa. Zcela neodmyslitelně jsou s ním spojeny například profesní začátky Petra Zusky. Nejen o nich jsme si s choreografem a dlouholetým uměleckým šéfem baletu Národního divadla v Praze povídali.
Co já a PKB? První, co mě teď napadá, a je to docela příjemné – že je ten soubor o čtyři roky starší než já . Má léta v něm strávená (1989 – 92) patřila rozhodně k tomu nejpodstatnějšímu v rámci mých počátků tanečnických, i choreografických. Dostalo se mi tam dobré „školy“ nejen po stránce umělecké, ale i lidské. Jako 21letý benjamínek jsem stanul uprostřed protřelé party šílenců, z nichž nejšílenější byl právě Šmok. Pamatuji si střípky, které hřejí i ty, které mrazí. Nad ty mrazivé jsem se již dávno povznesl a ty nejhřejivější momenty se děly na sále, když se mnou Pavel Šmok pracoval, stavěl na mne nějaké sólo, či jsme dávali dohromady nějaký duet s partnerkou. Tehdy jsem cítil, jak přeskakují jiskry a jak se s mistrem vzájemně inspirujeme. To bylo moc fajn. Jó, a za to šílenství, co jsem zdědil, mu taky moc děkuju.
Pantomimou můj profesní divadelní život vlastně začal. V době angažmá u Šmoka jsem sice AMU dálkově studoval, ale Na Zábradlí u Ladislava Fialky jsem už nepůsobil. Tehdy už řemeslo tanečníka onu pantomimu jasně převážilo. Ale jejího základu, stejně tak i zkušenosti z Fialkova souboru, či obzoru, který přede mnou rozestřel můj profesor Ctibor Turba si velice vážím a jsem přesvědčen, že mi to v dalších letech bylo a vlastně dodnes je ku zdaru. No a s choreografií to nebylo vůbec o tom, že jsem o něčem „uvažoval“. Prostě jsem to intuitivně začal dělat vlastně od úplného mého začátku u divadla. Škola s tím měla pramálo společného.
To rozhodnutí skončit jsem učinil z mnoha důvodů a vědomě toho nelituji. Je ale dost možné, že někde hluboko nějaká steskuplná bolístka je. Přece jen jsem ustřihl něco podstatného, co mne naplňovalo po více než 25 let.
Plány mám, nějakou choreografii chystám. To je zatím vše.
Choreografie vznikají vždy různě. Někdy dostanete „zakázku“ na ten a ten konkrétní titul či hudbu, jindy si to vybíráte sami. Někdy je prvním plánem určitá hudba, která vás inspiruje, jindy zase nějaký nápad či osobní výpověď, pro což hudbu teprve hledáte, atd…
Hudba byla, je a bude pro mne vždy velice podstatná, a to v každém ze zmíněných případů. Partituru (na rozdíl od zmiňovaného Šmoka) nepoužívám. Možná je to trochu generační záležitost. Potřebuju slyšet, ne číst.
Janáček je mi velice blízký, specielně jeho komorní klavírní lyrika. Zjistil jsem, že např. poslední větu z cyklu „Po zarostlém chodníčku“, která se jmenuje „A sýček neodletěl“, jsem použil pro různé opusy, doma či v zahraničí během let asi čtyřikrát. Pochopitelně pokaždé v naprosto odlišném stylu či kontextu. Prostě mě to nějak bere. Bere mne pochopitelně řada dalších skladatelů, jejich výběr je v mé tvorbě více než pestrým pal-malem. (Mahler, Eminem, Dvořák, Jackson, Pärt, Martinů, Brel, Mozart, Stravinskij, Čechomor, Hradišťan, Prokofjev…) Hustý, ne?
Nevím přesně, jaké procento je v našem publiku těch „mladých“, a ani si nejsem jist, kde je ta imaginární hranice mládí?!? Ale vzhledem k faktu, že již po mnoho let má můj soubor průměrnou návštěvnost okolo cirka 85 %, tak všeobecně se dá říci, že na balet se prostě chodí. A rozhodně se zdaleka nejedná jen o seniory v důchodovém věku.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek