zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MET LIVE z Metropolitní opery - Figarova svatba

Figarova svatba

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Dirigent James Levine řídil novou inscenaci Mozartovy FIGAROVY SVATBY s Ildarem Abdrazakovem v titulní roli Figara a v režii Sira Richarda Eyre. Děj opery, která během jediného, událostmi nabitého dne prověřuje lásku bohatého manželského páru a jejich dvou zasnoubených sloužících, je zasazen do zámečku ve španělské Seville dvacátých let minulého století. Jak vyplynulo z rozhovorů v rámci přímého přenosu, tvůrci přesadili děj opery a zvolili kostýmy a scénu meziválečného období, protože je pokládají za „velice sexy“.
V dalších úlohách se představila Marlis Petersen jako Figarova mazaná snoubenka Zuzanka, Peter Mattei jako jejich milostpán hrabě Almaviva, Amanda Majeski jako Almavivova nešťastná manželka a Isabel Leonard jako troufalé páže Cherubín.

Nejvíce se mi líbily výkony Marlis Petersen v roli Zuzanky a Isabel Leonard v roli Cherubína. Marlis nejenže dobře zpívala, ale také její přehnaná komediální gestikulace byla výborná – tak jak to k divadlu 18. století patří. I choreograf musel být z práce s ní nadšen - její pohybový výraz je perfektní a svědčí o kvalitní taneční průpravě. Isabel v mužské roli pážete působila věrohodně, z rozhovoru s ní jsme se dozvěděli, že chodila sledovat své mladé mužské kolegy a zkopírovala jejich pohyby, gesta, chování, hlas - a dokonce i práci očí. Chování a výraz adolescentního pážete se jí povedly zahrát dokonale.
Naopak Amanda Majeski hrála roli nešťastné manželky příliš unyle, po celou dobu nezměnila výraz spící panny. Nevím, zda to byl požadavek režiséra anebo potvrzení docela prosté pravdy, že ne každý výborný pěvec umí i hrát.

„Nikdy nejsem spokojen s premiérou“, svěřil se v rozhovoru režisér Sir Richard Eyre. Poté se rozhovořil o tom, jak je důležitá „fly by“ práce s herci - tato práce nikdy nekončí ve snaze, aby pěvecké i herecké výkony byly čím dál tím lepší.

Večerem nás provázela a rozhovory s kolegy vedla světoznámá americká operní pěvkyně Rennée Fleming, kterou uvidíme v roli Lehárovy VESELÉ VDOVY 17. ledna 2015.
Protože přenosy METu si dávají za cíl představit operu širší veřejnosti, uvedu na závěr názor muže středního věku, který má rád úplně jiný žánr hudby a byl spíše ze zvědavosti poprvé v životě na opeře: „Pro laika tato opera neobsahuje žádnou silnou, všeobecně známou melodii. Atmosféra kina – není to zrovna to pravé ořechové, ale umožňuje to masovější přístup k pěvecké elitě.“ Pravděpodobně tento muž očekával slavnou árii Figara, která však zazní až v LAZEBNÍKU SEVILLSKÉM 22. 11. 2014 - někdy dochází k záměně Mozartovy opery Figarova svatba a Rossiniho Lazebníka sevillského, neboť obě byly napsány na texty Pierra Beaumarchais s hlavní postavou Figara - a to je pro širokou veřejnost trochu matoucí.

My už se ale můžeme těšit 1. listopadu 2014 na přímý přenos opery George Bizeta CARMEN, která obsahuje velice známou árii Toreadora.
The New York Times popsaly inscenaci Carmen z dílny režiséra Richarda Eyera jako „uhrančivou“. Není divu, že se stala nejúspěšnější operou v historii přímých přenosů Met: Live in HD. Titulní roli svůdné cikánky ztvární Anita Rachvelishvili, která za ni sklidila nevídaný úspěch na předních světových jevištích. Aleksandrs Antonenko se představí jako zamilovaný voják don José, nadějná sopranistka Anita Hartig bude zpívat Micaëlu a Ildar Abdrazakov toreadora Escamilla. Orchestr Metropolitní opery bude řídit španělský dirigent Pablo Heras-Casado.

24.10.2014 11:10:25 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Antologie Krvavý Žižkov

Přebal knihy

Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

další články...