zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 04/14

Hudební rozhledy 04/14

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ať název madrigal míří k etymologii slova materialis, což je báseň nesvázaná pevnými formálními zákony, nebo rovnou k popěvku v mateřštině – cantus matricalis, je jasné, že se jedná o vícehlasou vokální formu živou a nesmírně populární už od čtrnáctého století. Když do teritoria madrigalu vstoupil Claudio Monteverdi, vytvořil monumenty, které obdivujeme, oživujeme a laskáme dodnes. Praha má výsadu města, které Claudio Monteverdi dokonce sám navštívil. Mladíček, hráč na violu a loutnu v kapele mantovského vévody Vincenza I. Gonzagy. Dvořané jej doprovázeli na diplomatické misi ke dvoru Rudolfa II. v roce 1595 a dokonce zde i koncertovali. Už tehdy psal Monteverdi madrigaly a v českém království nacházely oblibu. Koncert Pražského jara rozezní Sedmou knihu madrigalů v nejdokonalejším provedení: tenorista Paul Agnew a Les Arts Florissants se na Monteverdiho madrigaly specializují a ohlas, který jejich projekt vyvolává, je mimořádný.

Již sedmý ročník má za sebou jedinečná soutěž nejmladších adeptů hudebního umění, kterou se stále větším úspěchem pořádá městská část Prahy 5. Z iniciativy radního Lukáše Herolda a nyní pod záštitou nové místostarostky Marie Hakenové se realizuje neobyčejně záslužný projekt: objevovat nové talenty, dát příležitost nejnadanějším dětem vystoupit „na velkém pódiu“ s renomovaným orchestrem a mezinárodně známým dirigentem. Pětičlenná porota hodnotila výkony asi 45 mladých muzikantů zejména ze základních uměleckých škol na území Prahy 5, příležitost ale dostali také studenti z Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy, z Pražské konzervatoře a z Akademie múzických umění. Výběr byl tedy více než bohatý, a tak na koncertě laureátů v Národním domě na Smíchově s orchestrem PKF – Prague Philharmonia za řízení Leoše Svárovského vystoupil skutečný výkvět talentovaných instrumentalistů nejmladší generace včetně hostů z Atén a Budapešti.

Opera I due Foscari skladatele Giuseppa Verdiho má podtitul „tragedia lirica“, ale mnoho lyrického v ní není. Libreto zpracoval Francesco Maria Piave podle stejnojmenné historické tragédie lorda Byrona, měla však již v době svého vzniku natolik reálný politický podtext, že Benátky průběžně protestovaly proti jejímu uvádění, až nakonec upadla v zapomenutí. Zřejmě právě proto si ji vybrali v Divadle na Vídeňce (kde ji nastudoval James Conlon) jako příležitost pro prezentaci legendárního pěvce, Plácida Dominga, který ztělesnil postavu dóžete Foscariho. Verdi naplnil operu silnou a vášnivou hudbou, plnou napětí a kontrastů s áriemi, duety a ansámbly, které převyšují svojí obtížností i kvalitou hudebního zpracování mnohou autorovu slavnější operu. Je to příležitost pro tři výsostné pěvce (Lucrezii zpívala Davinia Rodriguez a syna dóžete, Jacopa Foscariho, nastudoval Arturo Chacón-Cruz), kteří ovládají bravurně italské bel canto a kteří vládnou dramatickými a pohyblivými hlasy s velikým rozsahem.

Stejně jako řada jiných amerických umělců první poloviny dvacátého století byl i George Gershwin synem ruských židovských přistěhovalců. Narodil se ale již v newyorském Brooklynu stejně jako jeho o dva roky starší bratr Ira, jenž s ním později dlouhá léta spolupracoval coby dvorní textař. Jejich rodiče Morris a Rose byli zdatní obchodníci – provozovali pekárnu, ruské a turecké lázně, hotel, a tak nouzí chlapci netrpěli, zato se však do Georgových 18 let osmadvacetkrát stěhovali. Zajímavý byl také mylný pohled rodičů na talent svých synů – když bylo Irovi čtrnáct, dostal od nich totiž k narozeninám jako dárek klavír. Avšak nikoliv on, nýbrž George u něho trávil hodiny a hodiny a sám se na něj učil hrát. Svoji kariéru George Gershwin začínal coby korepetitor v Remickově nakladatelství na 28. ulici, tedy známé Tin Pan Alley, centru hudebního dění New Yorku. Už v 17 letech však nakladateli Dreyfusovi chrlil za 25 dolarů týdně jednu skladbu za druhou.

31.3.2014 15:03:24 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...