zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Los Rumberos Trio

Los Rumberos Trio

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Kdyby mně někdo pustil toto CD v testu naslepo, asi bych stěží hádal, že bylo nahráno v Česku skupinou vedenou domácím multi­instrumentalistou Petrem Smetáčkem. Letos devětadvacetiletý absolvent klavírní i kompoziční třídy Karla Růžičky na Konzervatoři Jaroslava Ježka debutoval se svým orchestrem Los Rumberos před třemi lety albem AFRO CUBAN SUITE natočeným ve vlastní produkci. Nyní přichází s komorním obsazením, v němž vedle jeho spolužáka, podobně všestranně orientovaného Jana Buriana figurují ještě kubánská zpěvačka a flétnistka Maria Victoria Calero a dva přizvaní hudebníci z Peru – další flétnista a trumpetista Vlado Ulrich a perkusionista Carlo Zegarra Abanto.

Jedná se o první tuzemské příspěvky k jednomu z hlavních proudů dnešní etnické hudby, nazývané obvykle salsa. Španělské substantivum pro omáčku a obecně šťávu se v hudební terminologii ujalo přibližně před půlstoletím jako označení jednoho z posledních výhonků širšího proudu latinskoamerické hudby. V jeho typické polyrytmicky traktované metrorytmice se spojily nejrůznější varianty starších projevů iberoamerické hudby jako kubánský son, rumba, mambo, charanga, guaguanca nebo cha-cha-cha a mexický mariachi sound s příměsí jazzového koření. Nový kompakt Los Rumberos je z větší části sestaven z prověřených superhitů klasického latinsko­amerického repertoáru. Vstupní melodie Mango Mangue složil ještě před válkou šestnáctiletý kubánský zpívající kytarista Francisco Valdés, následující Corazón Espinado ze Santanova platinového alba Supernatural je ozdobené několika cenami Grammy, Ven pa bailar proslavil zpívající mexicko-americký perkusionista Poncho Sanchez, milostný kubánský song Chan Chan je jednou z posledních písní, kterou v roce 1987 zkomponoval tehdy osmdesátiletý veterán Francisco Repilado Muñoz (legendární Compay Segundo) a ještě o deset let později ji nahrál jako vstupní číslo na slavné album Buena Vista Social Club. Konečně závěrečné živočišné ódě na krásy života Canción del mariachi pomohli k světové proslulosti Antonio Banderas s mexickou skupinou Los Lobos v americkém akčním thrilleru Desperado. Ačkoli Los Rumberos nám tyto hity zprostředkovávají ve srovnání s originály v poněkud uměřenější, méně spontánní podobě, vyznačují se jejich verze nepochybně poctivým muzikantským řemeslem. Nadto možná i díky tomu není mezi nimi a třemi Smetáčkovými původními skladbami (Bezútěšná, Autodrom a Polibek) tak propastný rozdíl, jak bychom zdánlivě čekali, k čemuž přispěla také vesměs zdařilá instrumentální sóla. Přesto bych asi při hodnocení Los Rumberos mezi fanoušky salsy okřídlené španělské rčení „esa banda tiene salsa y sabor“ (tahle kapela má ostrou šťávu a vůni) nepoužil.

RADIOSERVIS CRO610-2
LOS RUMBEROS TRIO
Petr „El Pulpo” Smetáček – klavír, trubka, perkuse, zpěv, Jan „Juanito” Burian – kytara, perkuse, zpěv, Maria Victoria Calero – flétna, perkuse, sbory, Vlado Ulrich – flétny quena a quenacho, trubka, sbory, Carlo Zegarra Abanto – bongos, congas, cajon, sbory
Nahráno únor – červen 2012 v Mělníku a Světicích, hudební a zvuková režie Petr Smetáček. Celkový čas 45:52. Zdroj: Hudební rozhledy 08/13 - Antonín Matzner.

26.8.2013 21:08:40 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...