zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy leden 2013

Hudební rozhledy leden 2013

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Polský barytonista Mariusz Kwiecień, který se v lednu vrací do Prahy, sklízí ovace ve všech slavných operních domech včetně newyorské Metropolitní opery, Covent Garden v Londýně, Pařížské národní opery, Vídeňské státní opery, Lyrické opery v Chicagu i Bavorské státní opery v Mnichově. K jeho nejžádanějším rolím patří Mozartův Don Giovanni, Szymanowského Král Roger a Čajkovského Eugen Oněgin, stejně jako Almaviva (Mozart: Figarova svatba), Malatesta (Donizetti: Don Pasquale), Riccardo (Bellini: Puritáni), Belcore (Donizetti: Nápoj lásky) či Marcello (Puccini: Bohéma). Sezonu 2012/2013 zahájil v Metropolitní opeře jako Belcore v nové inscenaci Nápoje lásky v režii Bartletta Sherra. Na koncertě ve Smetanově síni, kde mu bude partnerkou slovenská sopranistka Simona Houda-Šaturová, nabídne árie dvou postav, které mimo jiné na této scéně zpívá s obrovským úspěchem po boku s Annou Netrebko, Enrika z Lucie di Lammermoor a Dona Pasquala.

Velice očekávané první koncerty nové sezony 2012/13 s Českou filharmonií v pražském Rudolfinu byly inauguračními koncerty nového šéfdirigenta a hudebního ředitele tělesa Jiřího Bělohlávka, který se vrátil k ČF jako šéf po 20 letech. V září ještě dirigoval BBC Symphony Orchestra, proto Praha čekala tentokrát až do října, ale stálo to za to. Mediální pozornost byla obrovská, noviny a časopisy se předháněly v počtech článků, televize a rozhlas v rozhovorech, prostě něco na naše poměry nevídaného. První koncert, který se konal ve čtvrtek a jehož se zúčastnilo mnoho pozvaných hostů z domova i z ciziny včetně předsedkyně Poslanecké sněmovny Miroslavy Němcové, zástupců londýnského BBC Orchestra i zahraničních nahrávacích společností, dokonce obě média, Česká televize i Český rozhlas, přenášela v přímém přenosu. Slavnostní atmosféra se také projevila hned při nástupu orchestru, jehož jednotliví členové měli v klopách fraků oranžové gerbery.

Vystoupení současné operní hvězdy číslo jedna – ruské sopranistky Anny Netrebko – v Praze bylo očekáváno jako málokteré jiné před ní. Nejen, že to byl její pražský debut (nepočítáme-li nahrávání jednoho CD s Pražskou komorní filharmonií před lety), ale Netrebko je u nás již dost známá z nahrávek a hlavně z přenosů z Metropolitní opery. A je-li pravdivá mediální informace před koncertem, že si tato diva dokonce Prahu sama vybrala k dalším městům svého podzimního turné, pak i její vztah k Praze je hlubší. Pražskému publiku, které naprosto vyprodalo Smetanovu síň, ani nevadilo, že světovou sopranistku nevidělo na operní scéně a ani v běžném galakoncertu árií. Koncertní provedení opery P. I. Čajkovského Jolanta s ní v hlavní roli bylo totiž velikým zážitkem a navíc, byť Jolanta se kupodivu v posledních letech u nás hrála (Liberec, Plzeň) a liberecká inscenace byla dokonce uvedena i v Praze na jednom z ročníku festivalu Opera, pomohlo v objevování tohoto stále málo známého skladatelova díla.

Dvojité výročí Johna Cage (1912–1922) připomněl na podzim v New Yorku velký festival Beyond Cage, věnovaný tvorbě samotného skladatele, jeho současníků, souputníků, ale i současných mladých skladatelů, kteří se k jeho hudbě hlásí. Hybatelem, hlavním organizátorem a vůbec duší celého festivalu byl skladatel a flétnista, ale také dlouholetý Cageův spolupracovník a přítel Petr Kotík. Účast jeho komorních orchestrů S.E.M. Ensemble a Ostravské bandy byla tedy pochopitelná, v závěru festivalu se ale připojila i Janáčkova filharmonie Ostrava. Zahájení bylo opravdu impozantní, nechyběla mu hudební kvalita, zaujaté provedení, pozorné publikum, ale ani humor a příjemná neformální atmosféra. Samo místo koncertu – Carnegie Hall – podtrhovalo význam, který hudba Johna Cage má, a upozorňovalo na to, kde je její místo. Petr Kotík cageovskou hudbou žije, sám ji komponuje a rozumí jí, což se promítá do výborných výsledků, kterých se svými ansámbly dosahuje.

31.12.2012 11:12:00 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu

Fanfare Ciocărlia

Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...