zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jiří Hlaváč nejen o Rudolfu Firkušném

Sál Martinů Hamu (Foto z webu)

  

Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného se bude konat v Praze, v Galerii a v Sále Martinů Hudební fakulty AMU na Malostranském náměstí č.13. Je určena pro klavíristy, kteří nepřesáhli věkový limit 26 let, respektivě se narodili po začátku roku 1977. Přihlášky je nutno zaslat do 15. listopadu 2002 a do 15. února 2003 budou všichni uvědoměni, zda byla jejich přihláška přijata. Soutěž je limitována počtem třiceti účastníků. Předsedou poroty je jmenován prof. Peter Toperczer a dalšími členy budou čtyři osobnosti zahraničního klavírního umění a pedagogiky, významní čeští klavíristé různých generací a prof. Jaroslav Smolka. Pro vítěze budou vedle peněžních ocenění připraveny i zajímavé příležitosti k uměleckému uplatnění: koncerty v Japonsku, koncertantní vystoupení s jed-ním z před-ních českých symfonických orchestrů, rozhlasové nahrávání a další.
Všechny národní či mezinárodní hudební soutěže, chtějí aspirovat na jedinečnost a vysokou uměleckou prestiž. Ne všem se to ale vždy podaří. Přesto každá z nich je ve svých počátcích nadějným příslibem i vel-kou uměleckou výzvou. Nejinak je tomu i s Mezinárodní klavírní soutěží Rudolfa Firkušného, která má ve svém záhlaví jméno osobnosti zcela výjimečné a svým způsobem pro českou hudbu jen těžko zastupitelné.

  • Původcem myšlenky zakotvit jméno tohoto vynikajícího umělce do názvu nově založené soutěže je děkan Hudební fakulty AMU, prof. Jiří Hlaváč, který nám k tomu řekl:
    Rudolf Firkušný představoval ve své době autoritu pro celý umělecký svět. Jeho repertoár tvořil už od 30. let podstatný výběr ze sólové i koncertantní tvorby světových mistrů téměř všech období, Firkuš-ný však působil celý život i jako neúnavný propagátor české hudby. Se jménem Rudolfa Firkušného však bylo vedle obrovské „kumštýřské“ erudice spojeno také výrazné proklamování atributů morálních a etic-kých. Firkušný díky tomu, že nikdy neslevil ze svých zásad a celý život zůstal sám sebou, zosobňoval jakousi záruku opravdovosti. Poznamenal myšlení tisíců lidí. I v době, kdy se k nám jeho nahrávky prakticky nedi-stribuovaly a dostávaly se sem pokoutně, se o něm a jeho mezinárodních úspěších vědělo. Jedná se tedy o osobnost vskutku excelentní a ve všem všudy reprezentativní. Účast v tomto klání tak nebude pouze účastí v „nějaké“ mezinárodní soutěži, ale bude zároveň i svým způsobem poctou tomuto vynikajícímu umělci.
  • Soutěž, kterou pořádá Smetanovo hudební sdružení Brandýs nad Labem, jemuž předsedá ing. Jan Flemr, si bere pod svůj patronát pražská AMU v čele se svým rektorem, prof. Pe-terem Toperczerem. Zajímalo mě, jak by pan rektor, sám vynikající klavírista, tuto spolupráci charakterizoval a v čem všem bude hlavně spočívat.
    Naše škola poskytne soutěži především prostory, Sál Martinů a Galerii v síd-le Hudební fakulty v Lichtenštejnském paláci. Na jejím průběhu však budeme participovat i určitými službami manažerskými, tzn. obesíláním zahraničních účastníků, propagací na vysokých hudebních školách i v dalších odborných institucích po celé Evropě, USA, Japonsku a ostatních světových hudebních centrech, sháněním sponzorů apod. V neposlední řadě ale soutěži poskytneme i určitou garanci uměleckou, a to tím, že jí své síly propůjčí také někteří naši kantoři. Já budu např. předsedou poroty, prof. Jaroslav Smolka jako umělecký ředitel soutěže, zase do její organizace přispívá podstatnou částí práce dramaturgické. Navíc – a to je rovněž důležité – se mi podařilo získat pro ni sympatie předsedy senátu Petra Pitharta, který nad ní převzal patronát.
  • Zdá se, že vzájemné propojení soutěže a vaší vysoké školy bude dost pevné. Proč jste se vlastně do tohoto projektu zapojili s takovou vervou?
    I když je ve světě klavírních soutěží téměř nepočítaně, jenom některé z nich, jako např. soutěž královny Alžběty v Bruselu, Chopinova ve Varšavě, Čajkovského v Mos-kvě či Beethovenova ve Vídni, mají tu váhu, že pokud v nich zvítězíte, otevřou se vám dveře k mezinárodní kariéře. U nás patří k těmto věhlasným kláním pouze soutěž Pražského jara, která se opakuje jednou za pět let. My máme velmi dobrou základnu dětských soutěží (vedle Celostátní soutěže Základních uměleckých škol jsou to např. Carl Czerny a Junior Note v Praze, Musica di Pianoforte v Ústí nad Labem, Amadeus v Brně atd.), ale těch, které by pokrývaly ten nejdůležitější moment u in-ter-pre-tů, a to je právě v letech mezi dvacítkou a třicítkou, kterými je většina z nich limitována, tu chybí. Pak se toto vzájemné měření sil vlastně zúží pouze na získání zkušeností – byť neocenitelných. Naší nové soutěže se tedy mohou zúčastnit pouze klavíristé do 26 let, tedy ti, kteří stále ještě mají možnost rychlého a kva-li-tativně velmi důležitého vývinu. Dalším významným momentem, díky němuž by měla mít vyšší prestiž a postupně získat všechny mezinárodní parametry včetně vstupu do asociace evropských soutěží, je i její rozšíření na účastníky z Ameriky.
  • 27.4.2002 Hana Jarolímková | rubrika - Rozhovory

    Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Hra, která se zvrtla (MdB)

    Časopis 16 - sekce

    DIVADLO

    Nová hudební love story Bestiář

    Šárka Vaňková a Ivana Korolová (Foto: Jaroslav Hauer)

    Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek

    další články...

    HUDBA

    Elizabeth Kopecká nový videoklip

    Elizabeth Kopecká

    Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charisma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům te celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Příběhy filmových legend: Meryl Streepová

    Meryl Streepová

    Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
    Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk celý článek

    další články...