Tosca a jazz
Český rozhlas 3 – Vltava připravil na tento týden dvě zajímavé hudební lahůdky. První uslyšíme v sobot 19. ledna ve 19.30 h, kdy se v pravidelném čase setkáváme s operou. Tentokrát se prostřednictvím rozhlasových vln můžeme přesunout do Metropolitní opery v New Yorku, kde se představí slavná americká operní hvězda Catherina Malfitano v titulní postavě Tosky italského veristického skladatele Giacoma Pucciniho. Dále uslyšíme jako Cavaradossi Franco Farina a jako Scarpia James Morris.
Již ve čtvrtek večer 17. ledna od 18.00 můžeme v rámci cyklu Jazzový podvečer zavzpomínat na bebop. V prvním dílu se blýsknou Al Haig a Sadik Hakim, pak přijdou ke slovu další: Duke Jordan, John Lewis, Walter Bishop Jr., Barry Harris, Tommy Flanagan a Jimmy Rowles.
Klavír má v jazzu výsadní postavení. Je ze všech nástrojů nejvíce způsobilý hrát sám, lze jej rozeznít téměř jako orchestr. První generace bopperů však nezapomínala a počátkem listopadu 1977, s odstupem nějakých 35 let, se podařilo uskutečnit jeden z nejzáslužnějších projektů o zachycení první kapitoly moderního jazzového klavíru v jeho nejčistší podobě. Celkem osm významných představitelů se během čtyř dní vystřídalo u stejného nástroje v tomtéž nahrávacím studiu firmy Columbia v New Yorku, aby sólově nebo v triu s kontrabasem a bicími vzpomínali na své oblíbené autory a spoluhráče. Všichni tehdy ve 40. letech spolupracovali s Charliem Parkerem, Dizzym Gillespiem nebo Milesem Davisem, byli si blízcí i věkem (narozeni v rozmezí let 1918-1930) a všechny pro myšlenku uchování bebopového způsobu hry získal jejich vrstevník, francouzský jazzman a v té době především gramofonový producent Henri Renaud. A protože dvojalbum I Remember Bebop se dodnes nedočkalo reedice na CD a přitom má obrovskou dokumentární hodnotu, bude jeho obsah (vždy po dvojicích hráčů) tvořit náplň čtyř Jazzových podvečerů na stanici Český rozhlas 3 – Vltava.
Libreto této opery o třech dějstvích, jejíž děj se odehrává na nejkrásnějších místech Říma, napsal podle stejnojmenné hry Victoriena Sardoua italský básník Luigi Illica. Hudebně dramatické dílo mělo světovou premiéru v římském divadle Teatro Costanzi 14. ledna 1900. Brzy se rozletěla do celého světa a Praha ji měla možnost poznat v českém jazyce už v roce 1903. Orchestr a sbor Metropolitní opery bude řídit Daniel Oren.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 19. týden
Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek