zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Junge Deutsche Philharmonie s Rudolfem Baršajem

Provedení Mahlerovy symfonie, kterou ve vlastní úpravě nabídl posluchačům Mezinárodního hudebního festivalu Pražský podzim violista a skladatel Rudolf Baršaj (14. září ve Dvořákově síni), by si jistě zasloužilo obsáhlejší studii; v re-cen-zi mohu jen připomenout, že Baršajova instrumentace změnila údajně (podle Jaroslava Holečka, který celý programový katalog Pražského podzimu na odborně i popularizátorsky vysoké úrovni vybavil výkladovými texty) zejména zvukovou stránku první verze, kterou v roce 1975 dokončil anglický muzikolog Deryck Cook, dále že podle mého názoru je Baršajova partitura ve zvuku poněkud předimenzována, že provozovací aparát je v ní příliš často exponován v „hřmotné“ akci jako celek, a že i jemné předivo lyričtějších partií znělo v podání orchestru Junge Deutsche Philharmonie pod Baršajovou taktovkou poměrně drsně. To ovšem už nutně souvisí i s vý-ko-nem tělesa: mladí hráči bezesporu prokázali velmi vysokou technickou kvalitu, ale co do kultivovanosti zvuku snad ani nemohli dosáhnout jemnosti těles, vyzrálých v dlou-holetém profesionálním soužití. Přesvědčivým dokladem bylo už vstupní Adagio: tónová měkkost a vý-ra-zo-vá intenzita, jakou Adagiu propůjčovaly kreace Neumannovy nebo Bělohlávkovy, byly jistě podstatně vyšší než to, čeho dosáhl Baršaj. I tak však byl výkon mladých filharmoniků obdivuhodný; dlouhé ovace, jimiž obecenstvo výkon odměnilo, byly zasloužené.

  • Ve španělském rytmu
    24. září vystoupil v rámci festivalu Orchestr města Malaga s pěvkyní (a recitátorkou) Esperanzou Fernándes; ta výtečně prosadila svůj nahořkle temný hrdelní hlasový fond v Čarodějné lásce Manuela de Fally. Koncert řídil šéf orchestru, u nás jako znamenitý pianista už po několik desetiletí známý Philippe Ëntremont, který sám zahrál sólový part Fallových „symfonických dojmů“ Noci ve španělských zahradách. I když chovám velkou úctu k umění propojit obě profese ve výkonu jediné umělecké osobnosti, přece jen musím spravedlivě říci, že rozptyl pozornosti mezi hru a řízení velkého tělesa byl z Entremontova výkonu dost patr-ný. Jako dirigent ovšem Entremont přesvěd-čil nejen v Ča-ro-dějné lásce, ale i v po-dá-ní dalších kompozic: v pestře in-strumentovaných Deseti baskických melodiích u nás neznámého Jesúse Guridiho (byl by ale asi uspokojil i stručnější výběr z cyklu) i ve třech drobnějších, řeme-slně spolehlivě propracovaných skladbách autora populárního Concierta de Aranjuez Joaquína Rodriga (Adagio pro dechy, Tři staré taneční melodie a Preludium k básni o La Alhambře).
  • Bruchův Odysseus
    Událostí zcela odlišného typu a významu se 27. září stalo provedení celovečerního oratoria Maxe Brucha Odysseus. Bruch, z jehož rozsáhlého díla zná běžný posluchač asi jen Koncert g moll pro housle, vystačil na počátku sedmdesátých let 19. století v prvém z pěti dílů své oratorní pentalogie s výrazovými prostředky romantické tradice, a napsal cca 120 minut hudby, která sice nedokáže – jak Bruch zamýšlel – konkurovat tvorbě Richarda Wagnera, ale je s to oslovit posluchače velmi srozumitelnou dikcí a ob-sa-huje dostatek působivých kontrastů, jež ani v dlouhém časovém úseku nenudí. Sólisté i Pražský filharmonický sbor splnili nároky svých partů bez větších problémů; dirigent Marc Soustrot ovšem v poměrně četných úsecích díla účinkující patrně spíš pletl nežli vedl, neboť z jeho místy zcela neurčitého gesta nebylo leckdy možné vyčíst první dobu taktového schematu. Z výkonu orchestru bonnské Beethovenhalle to bylo patrné zejména v prvé půli večera ve Smetanově síni; drobné nepřesnosti jdou nejspíš na vrub dirigenta, který však bezpečně zvládl architekturu díla a přivedl provedení k pů-sobivému a po zásluze aplaudovanému vrcholu. Patrně tzv. efekt prodlouženého víkendu způsobil, že nebylo vyprodáno. Soustrotovi a bonnskému tělesu patří dík za seznámení české a slovenské hudební veřejnosti (Bruchovo oratorium bylo pak ještě provedeno v Bratislavě) s dílem které bylo od Brahmsem řízené premiéry pokládáno až donedávna za ztracené.
  • Ulsterský orchestr a Therry Fischer
    Hosté ze zahraničí naplnili program koncertu 30. září: díla Deirdre Gribbina, Benjamina Brittena a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho provedli ve Dvořákově síni Ulsterský orchestr, pěvci Wiener Singakademie, tři sólisté a dirigent Therry Fischer. Ten zařadil do úvodu Gribbinovu skladbu Visions of Utopia: Unity of Being, o jejímž autorovi se bohužel z programové knížky nedalo nic vyčíst. V kompozici samé, jež počíná ohlušující orchestrální vřavou, vystřídal se pak zprvu až nesrozumitelný „hluk“ s partiemi impresionisticky křehké a zvu-komalebně kultivované „řeči“ perkusí a smyčců, a z celku se pak překvapivě vyloupl pevný stavebný řád, plný účinných kontrastů. Mendelssohnova druhá symfonie B dur „Lobgesang“, která zaznívá tak zřídka, se asi měla stát programovým vrcholem večera; Thierry výborně zvládl její stavebná úskalí, znamenitě zpívali sopranistky Johanna Rusanen a Simone Kermes i tenorista Keneth Tarver, skvěle zněl sbor z Víd-ně, nad patosem Mendelssohnova díla však už před přestávkou převládl silný dojem z provedení nádherného písňového cyklu Benjamina Brittena na Rim-baudovy texty Iluminations, op. 18, dílo přímo vrchovatě nabité originálními melodickými nápady, mohutným dramatickým napětím i vřelou, poeticky snivou lyrickou krásou. Znamenitě a v takřka ideálním souladu s dirigentovou představou přednesla sólový part už zmíněná Simone Kermes.
  • 4.11.2001 Petar Zapletal | rubrika - Festivaly

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Festivaly

    Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

    Matthias Kirschnereit

    Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek


    Celostátní festival ZUŠ Open 2024

    ZUŠ Open

    ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek


    LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

    LVHF 2024

    Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Ivan Hlas – 70

    Ivan Hlas – Pramínek času

    Ivan Hlas – Pramínek času
    Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

    The Dark Side Of The Moon Competition

    Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

    další články...