zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sub olea pacis et palma virtutis

Repro alba Scena.cz

  

První kompletní nahrávka hudby Jana Dismase Zelenky k slav-nost-ní hře Sub olea pacis et palma virtutis neboli Melodrama de Sancto Wenceslao navazuje na novodobou scénickou premiéru díla na Pražském Hradě 17. července 2000, ale není jejím zvukovým záznamem. Vznikla ve studiovém režimu ve dnech kolem této produkce v Rothmayerově sále Hradu. Ze srovnání s televizním sestřihem záběrů scénické premiéry je patrné, že v atmosféře bohatě zabydleného pódia nevyšly ani všechny pěvecké a hudební výkony optimálně. Na nahrávce pro CD je hudební interpretace díla mnohem soustředěnější a do-pra-co-va-nější.

V díle je uloženo mnoho osobité Zelenkovy invence a kom-pozičního umu. Oslavné árie, sbory a ansámbly mají skvostnou slavnostní hudbu, je tu i jedinečná přírodní lyrika aj. Zaujme Zelenkova osobitá a mi-strovsky propracovaná polyfonie: nejen ve sborových zpěvech, ale třeba i v basové árii Božské Moudrosti č. 26, komponované v am-bi-va-lent-ní formě fugy s da capo návratem expozice. Na nahrávce je nejzralejší složkou celého ansámblu orchestr, složený ze tří výše jmenovaných sdružení. Barvy replik a originálních nástrojů jsou skvostné, kázeň ve frázování a až na malé prohřešky také v souhře vzorná, nade vším vládne duch přísně revivalistického interpretačního nadšení. To má ovšem v plné míře také di-rigent Marek Štryncl, dbající přísně autentistických interpretačních zásad a v jejich rámci usilující o zřetelné tempové kontrasty. Přesvědčivější je v rychlých úsecích, asentimentalita jeho pomalejších kantilén je někde možná až příliš rigidní – ve střehu před nepřijatelnou „romantisující“ citovostí za ni občas nemá co nabídnout. Strmá Allegra se mu podařilo vnuknout orchestru velmi přesvědčivě a hrát je strojově přesně. Na nepřekonatelné překážky však naráží tam, kde pěvci nedokáží vyzpívat hybné koloratury. Ty jsou pak někdy ne zcela zřetelné (chlapci ze sboru hned v č. 2) či kostrbaté (sólový tenor hned v č. 3). Zkušenější dirigent by jim maličko povolil v tempu a vše by se snadno spravilo. Na sólistickém obsazení pěvců je sympatické, že jsou mladí. Kvalita výkonů však není vyrovnaná. Až na basistu Aleše Procházku, který podal nejlepší pěvecký výkon, mají všichni hlasy malého objemu. Ze sopranistek ovládá spolehlivě pěveckou techniku jen maďarský host Noémi Kiss, Anna Hlavenková je v poloze přechodu k výškám technicky i intonačně nejistá. Z te-no-ristů je vyrovnanější Jaroslav Březina, zpívající měkkým lyrickým témbrem. Polský host Adam Zdunikowski je schopen i hr-din-štějšího témbru, ale přechody mezi ním a ztišenou lyrikou nemá vyrovnané. Rakouský kontratenorista Markus Forster jistě zpívá znamenitě, ale je otázka, zda měl být právě zde kontratenor obsazen do altových partů. Usiluje-li dirigent Štryncl o skutečně autentické podání, měl spíš hledat pěvce takového druhu, jakým si tyto partie obsadil sám Zelenka při premiéře v Kle-men-tinu. Víme, že zvolil čtrnáctiletého dětského altistu Františka Bendu, pozdějšího houslového virtuosa a skladatele. Nenašel by se ve sboru Boni Pueri či jinde takový zpěvák? Byl by to témbr vhodnější pro obě lyrické árie altu, nokturnovou vidinu hvězdného nebe před východem slunce č. 10 (v na-hrávce tempově evidentně přehnanou) i č. 29, adoraci Čech šťastných v míru. Dnešní trochu módní záliba v kontratenorech po mém soudu dílu příliš neposloužila.
Všechny mé připomínky mají ovšem jen marginální povahu. Tato nahrávka je významným uměleckým činem a patří za ni plná čest i dík její umělecké duši, dirigentu Marku Štrynclovi, všem účinkujícím i producentovi Marku Vrabcovi a zvukaři Tomáši Zikmundovi, který výkon znamenitě prostorově vyřešil.
Jan Dismas Zelenka: Sub olea pacis et palma virtutis ZWV 175, Noémi Kiss a Anna Hlavenková – soprány, Markus Forster – kontratenor, Jaroslav Březina a Adam Zdunikowski – tenory, Aleš Procházka – bas, Musica Florea (umě-lecký vedoucí Marek Štryncl), Musica Aeterna (umělecký vedoucí Peter Zajíček), Ensamble Philidor (umělecký vedoucí Eric Baude-Delhommais), Boni Pueri (sbormistr Pavel Horák), dirigent Marek Štryncl
Supraphon SU 3520-2 232, komplet 2 CD

17.10.2001 Jaroslav Smolka | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus

Členové souboru Maso Krůtí

Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek

další články...

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...