zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Olomoucká Frida

Z baletu Frida

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Osobnost předtím ne příliš oceňované mexické malířky Fridy Kahlo (1907 - 1954) se stala rázem světoznámou díky úspěšnému filmu Julie Taymor z roku 2002, kde malířce propůjčila svou tvář populární filmová hvězda Salma Hayek. Náhlému všeobecnému zájmu o Fridu Kahlo využili nakladatelé a výstavníci - kniha Andrey Kettenmann Intimní portrét se stala bestsellerem i u nás, a např. ve Vídni se v minulém roce konala hojně navštěvovaná výstava jejích děl.

Dramatický život malířky inspiroval také choreografa a šéfa olomouckého baletu Roberta Balogha k vytvoření dvouaktového baletu Frida s podtitulem taneční obrazy ze života malířky, který měl premiéru v Olomouci v březnu tohoto roku a pražští diváci jej mohli nyní shlédnout na scéně Stavovského divadla.

Robert Balogh nekopíruje film nýbrž sleduje linii malířčina života ve vybraných úsecích, které považuje za podstatné ( vypouští např. vztah Fridy a Lva Trockého) a prokládá je surrealistickými vizemi vycházejícími z jejích obrazů.

Děj baletu se odvíjí od momentu, kdy již od dětství handikepovaná malířka (onemocněla obrnou) přijde při dopravní nehodě téměř o život, od momentu, který ji zásadně poznamená a promění její existenci spočívající od tě doby v balancování mezi extází a smrtí. Frida trpěla totiž neustálými bolestmi a odreagovávala se v alkoholu, drogách, sexu ale především v malování - vytvořila téměř 150 děl, z toho velkou část tvoří autoportréty, v nichž uplatňovala tradiční mexické umění a surrealismus.

S podobnou účinností, s níž vyjadřuje své duševní stavy v obrazech Frida malířka, vyjadřuje své emoce Frida tančící. Představitelka Fridy Renáta Mrózková - lze říci, že i typově blízká skutečné postavě- se plně ponořila do své role a prožívá ve velmi zdařilé choreografii své utrpení "výrazem těla" i výrazem obličeje naprosto přesvědčivě- obraz z nemocnice, kdy v korzetu se pokouší o pohyb, v tanci s berlemi a zejména ve druhém dějství, kdy jakoby emocionální intenzita byla umocněna, vyjadřuje své zoufalství ze ztráty nenarozeného dítěte nebo žárlivost, směs lásky a nenávisti vůči manželovi, k němuž ji přes bezpočet dalších vztahů k mužům a ženám (krásný milostný duet s čínskou fotografkou) vázalo nejsilnější pouto.

Ivo Jambor v roli Fridina manžela malíře Diego Rivery přes standardní výkon působil s bezvýrazným obličejem vedle své exaltované manželky trochu chladně a neangažovaně jak v duetech s Fridou tak i v ostatních milostných avantýrách.

Stálou přítomnost zmaru připomínají postavy Bolesti (Dimitrij Šarajev a Tomáš Kubinec) a rozverný Smrťák ( Michal Kováč) se Smrtkou (Michaela Tsepelová), připomínající pohybově loutky kostlivců nebo kostry z přírodopisných kabinetů, vnášeli do představení i komický prvek. Velká scéna s kostlivci - možná trochu dlouhá - evokuje Fridiny obrazy nebo i výjevy z mexických karnevalů.

Při sledování děje si nárokuje pozornost výtvarné řešení více než bývá zvykem (Jan Dušek). Už od prvního okamžiku, kdy konstrukce z plechových trubek - vozidlo, nemocniční pavilón - a postel na kolečkách jsou jedinými skutečnými rekvizitami a vše ostatní je tvarováno intenzitou světla a zakrývání či odkrýváním světelných ploch.

Ve druhém dějství nejsou jen plnější city ale i barvy- černé hranoly na oranžovém pozadí představují New York, černá pyramida na červeném pozadí - kulisa pro rituální tanec se sluncem a měsícem- je až provokativní.

Celou inscenací zní hudba, která dotváří a charakterizuje jednozlivé obrazy - skladby např. Elliotha Goldenthala, Astora Piazzolly, Benny Goodmana nebo Arvo Parta.

V inscenaci jsou poměrně vyrovnaně zapojeny všechny vrstvy - tanec s hudbou, scéna a světlo, kostýmy (Klára Vágnerová) a na zajímavý příběh se hezky dívá. Přes tragický osud hrdinky a velké nasazení její představitelky se nese v celkem poklidné atmosfěře. Mimo postavu Fridy se vášnivé city, horká krev a temperament, které by k tomuto tématu patřily, vyskytují jen sporadicky. O hlubším emocionálním dopadu se dá stěží mluvit, než velké drama jde spíše o pěknou podívanou.

3.10.2011 10:10:10 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF

EGBDF

Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

Daleko od Reykjavíku

Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek

další články...