Dirigent Mario de Rose o opeře Komedianti
autor: archiv
zvětšit obrázekV rámci Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově bude na zdejším otáčivém hledišti uvedena opera R. Leoncavalla KOMEDIANTI, v níž pohostinsky vystoupí pěvec José Cura. Režie se ujal Josef Průdek a hudebního nastudování se ujal argentinský dirigent Mario de Rose. Co nalákalo dirigenta, aby přijal nabídku dirigovat tuto operu v Českém Krumlově? Čím jsou pro něj Komedianti specifičtí? Spolupracoval už někdy předtím s José Curou? Odpovědi najdete v následujícím rozhovoru.
Příběh založený na silných lidských emocích, ne nepravděpodobných (jak se tomu děje běžně v mnoha operách), umožňuje divákům identifikovat se přímo s dílem. V tomto smyslu Leoncavallova hudba funguje jako intenzivní citová opora, která podněcuje emocionální prožívání publika.
Bylo to v jižní Itálii – velmi blízko místa, kde k událostem skutečně došlo – na open-air festivalu. Kostýmy byly vytvořeny z oblečení tří nebo čtyř generací místních lidí. Pomyšlení, že tyto oděvy patřily kdysi lidem, kteří pravděpodobně zažili události, o nichž opera pojednává, bylo opravdu vzrušující.
Minulý rok jsem dirigoval na festivalu v Českém Krumlově a cítil jsem se zde velice příjemně. Navíc jsem měl možnost při této příležitosti poznat prostor, v němž budeme Komedianty připravovat. Taková výzva mi připadala ohromná. Myslím si, že spojení s přírodním prostředím může zážitek z představení umocnit. Když jsem se seznámil se souborem a dozvěděl jsem se, že v hlavní roli se představí José Cura, potvrdil jsem si, že stojí za to věnovat se této mimořádné produkci.
Seznámili jsme se v roce 2005. V té chvíli začalo nejplodnější období celé mé kariéry Měl jsem a stále ještě mám to potěšení pracovat nejen s jedním z největších tenoristů v historii opery, ale zároveň s výjimečným hudebníkem, s ním je každé další setkání je novým zdrojem neocenitelných uměleckých objevů.
To je složitá otázka, protože jich bylo mnoho. Ale pro mě osobně to byl především Giuseppe Verdi. Jako skladatel, který nejvíce přispěl k specifice žánru „melodramatu“, rozuměl spojení hudby, textu, divadelní akce, a to skrze zpěv.
To je otázka, na níž neumím odpovědět. Je totiž rozdíl mezi tím, co se skládá a co lidé chtějí poslouchat.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat
„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d celý článek
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek