zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Balet Národního divadla chystá Popelku

Z baletu Popelka

autor: Pavel Hejný  

zvětšit obrázek

Pohádku POPELKA na hudbu Sergeje Prokofjeva připravuje soubor baletu Národního divadla na 14. a 15. dubna 2011 po Svěcení jara jako svou druhou velkou premiéru sezony. Mimořádná podívaná není určena jen dětem, ale díky jedinečné fantazii tvůrců může zaujmout i dospělé. Vizuální zážitek umocní živá hudba: hraje orchestr Národního divadla, diriguje David Švec.

Balet Popelka se na prknech historické budovy ND objeví již pošesté. Petr Zuska, umělecký šéf baletu ND, o ní napsal: „Tentokrát půjde o šarmantní verzi vynikajícího choreografa a režiséra Jeana-Christopha Maillota, jenž je rovněž dlouholetým šéfem slavného souboru Ballets de Monte Carlo, pro který bylo toto představení před 12 lety vytvořeno.“

Pro nastudování se souborem ND vybral Petr Zuska Popelku, neboť ji považuje za jeden z vrcholů Maillotovy tvorby, a sice pro všestrannou divadelnost působící téměř na všechny smysly. Vysoce hodnotí původnost multifunkční scény, jemnou extravaganci kostýmů (obojí je dílem Jérome Kaplana), citlivou režii i bohatou choreografii J.-Ch. Maillota: „Dokonalá vyváženost a souhra všech aspektů vytváří vskutku výjimečnou podívanou, kde nechybí pohádkově kouzelná poetika, přirozená lidská emoce radosti, smutku, lásky i nelásky, ale také nadhled a humor.“

Maillotovi se totiž představa zjevného zla ve staré Perraultově pohádce jevila jako příliš prostoduchá. Toužil po tom, aby jeho postavy na jevišti skutečně ožily, nechtěl, aby vnitřní zlo bylo prvoplánově ilustrováno jednoznačnou vnější ošklivostí či směšností. A tak pro podtržení svého záměru využívá i svérázně stylizované gestiky a mimiky.

Sám v anglickém tisku vysvětlil své pojetí: „Musím říct, že jsem byl okouzlen Prokofjevovou partiturou, avšak také tím, že příběh byl tak hloupoučký, tak jednoduchý. Zajímalo mě, jak je možno dát dramatický náboj ději, který je obecně prezentován jako průhledný, nekomplikovaný a vlastně nezajímavý. Šlo mi tedy o to, aby nitro Popelčiných sester působilo velice groteskně. Navenek se naopak mají jevit jako velmi krásné. Účelem bylo nenarušit úplně linii příběhu, a přitom změnit úhel pohledu.“

Významný choreograf, nositel mnoha ocenění a čestných řádů, by nebyl Francouzem, kdyby jeho dílo neneslo i lehounké dotyky Erótovy. Petr Zuska navíc upozorňuje, jak si Maillot hraje s přirozeným i nadpřirozeným a „otevírá obrázkovou knihu, která je nám známá i neznámá...“ Pro pohádku přitom i tentokrát zůstává tím podstatným velká lidská láska, která překoná všechno zlo a intriky.

4.4.2011 23:04:12 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem

Vizuál festivalu

Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Bouře hra Williama Shakespeara

Bouře

Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svěrákova hořká komedie o válečných letech

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...