zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Simona Šaturová: Haydn Arias

Simona Šaturová: Haydn Arias

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Loňské 200. výročí úmrtí Josepha Haydna vyvolalo v kulturním světě zvýšenou vlnu zájmu o hudební tvorbu tohoto starého vídeňského Mistra. Řada jeho známých děl se v současném světle zjevila nově, řada zapomenutých prací byla opět vzkříšena k životu. Tak se znovu obrátila pozornost i k Haydnovým operám, které jinak zůstávají ve stínu jeho symfonické a komorní tvorby i velkých oratorních děl. Z části je toto opomíjení opodstatněné. Některé opery mají pouze příležitostný charakter, v singspielech cítíme formální i námětové vlivy italské buffy a vážné opery se opírají o tradiční témata, jako jsou např. biblické příběhy, řecké mýty, Ariostův Zuřivý Roland, Tassův Osvobozený Jeruzalém atp., jež však výrazněji a dramatičtěji zpracovali Haydnovi velcí předchůdci či souputníci (Vivaldi, Rameau, Händel, Gluck, Mysliveček aj.)

Bilance loňského jubilejního roku však přesvědčila, že občas stojí zato se k Haydnovým operám vracet. Jedním z mnoha důkazů může být také nové CD německé firmy Orfeo, které je sólovým recitálem slovenské sopranistky Simony Šaturové, dobře známé i našim divákům z jejího působení v pražském Národním divadle a ve Státní opeře Praha. Nahrávka je složena výhradně z ukázek z Haydnovy operní a oratorní tvorby. První tři čísla jsou zařazena možná tak trochu příznačně vzhledem k názvu vydavatelské firmy. Jsou totiž vybrána z opery L´anima del filosofo ossia Orfeo ed Euridice (Filosofova duše aneb Orfeus a Euridika). Jak árie Génia, který povzbuzuje truchlícího Orfea, tak obě árie nešťastné Eurydiky jsou náladově natolik rozlišné, že jsou hned v úvodu dokonalou vizitkou nejen technických, ale i výrazových schopností interpretky. Také další titul patří k těm, s nimiž se v operní literatuře setkáváme často – Armida. Sopránový part u Haydna patří i křižáckému rytíři Rinaldovi, kterého Armida očarovala. V jeho monologu následuje po recitativu „Parti Rinaldo“ árie „Se pietade avete“, plná velmi náročných koloratur. Jako samostatné koncertní číslo je koncipována Scena di Berenice na text Metastasiův. Rozsáhlá árie Bereniky – judejské princezny, jejíž láska se zmítá mezi předurčeným ženichem Antigonem a římským císařem Titem – je nesena ve velkém dramatickém vzrušení a plná zvratů, jež jsou Simonou Šaturovou bravurně naplňovány. Výsledkem je jedno z nejpůsobivějších čísel celého CD.
Stylovým i přednesovým kontrastem k vypjatému monologu Bereniky je klasicistně uhlazená árie Flaminie z Haydnova asi nejznámějšího singspielu Il mondo della luna (Svět na Měsíci), psaného na Goldoniho libreto. Jedinou ukázkou z Haydnovy oratorní tvorby, z díla Tobiášův návrat (Il ritorno di Tobia), se vracíme do období, kdy dosud nebyl ovlivněm Händelem. Lehounce perlivé koloratury v árii archanděla Rafaela mají ještě barokní charakter a doprovod střídajících se sólových dechů dodává – stejně jako v případě zpěvu Flaminie ze Světa na Měsíci – celému číslu koncertantní ráz. Dvě árie královny Angeliky z opery Orlando paladino (Roland paladýn) jsou prodchnuty vroucí kantilénou gradující do virtuózních koloratur.
Na celém haydnovském CD musíme v první řadě obdivovat neselhávající pěveckou techniku Simony Šaturové, a to i v nejobtížnějších partiích. Nahrávka je stylově velmi ucelená, ale přitom plná tolika přednesových nuancí, že posluchačovu pozornost téměř provokuje. Kdyby se mělo CD charakterizovat nějakým stručným heslem, znělo by „City a vášně“, obojí vyváženě a v plné míře. Simona Šaturová dnes patří k evropsky uznávaným pěvkyním. Může být brána za příklad, jak se vyplácí zodpovědné zacházení s hlasem a uvážlivé střežení vlastního oboru – to vše v době, kdy nejeden český pěvec riskuje opačný přístup.
Zjevnou oporou výkonu Simony Šaturové je NDR Radiophilharmonie v čele s dirigentem Alessandrem De Marchim. O vysoké úrovni hráčského obsazení svědčí zmiňovaná sóla doprovodu některých árií. Jen škoda, že vzhledem k českým haydnovským tradicím i ke vztahu Simony Šaturové k pražskému hudebnímu životu nepřišlo s iniciativou vzniku tak atraktivního projektu některé z našich vydavatelství.

ORFEO C 782 091 A
Simona Šaturová: Haydn Arias
Joseph Haydn: L´amina del filosofo ossia Orfeo ed Euridice (árie Génia a dvě árie Eurydiky), Armida (árie Armidy), Scena di Berenice, Il mondo della luna (árie Flaminie), Il ritorno di Tobia (árie Rafaela), Orlando paladino (dvě árie Angeliky). Simona Šaturová, NDR Radiophilharmonie, dirigent Alessandro De Marchi. Nahráno ve Velkém sále dolnosaského Landesfunkhausu v Hannoveru 24.–28. 11. 2008, hudební režie Rita Hermeyer, zvuková režie Martin Lohmann. Celkový čas 62:00.
Zdroj Hudební rozhledy 04/2010 - Jaroslav Someš

5.4.2010 21:04:11 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...