zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zuska, Dočekal a Nekvasil představili dramaturgii Národního divadla

Národní divadlo (Foto archiv)

  

Nový tým uměleckého i ekonomického vedení Národního divadla se sešel v pátek 18. ledna s novináři, aby představil svoji novou dramaturgickou koncepci. Od ní se bude odvíjet i řešení personálních otázek. Národní divadlo musí snést ostrý pohled laické i odborné veřejnosti. Zda má na svém repertoáru uvádět díla klasická nebo velmi současná, tedy i světové premiéry, to jsou nosné pilíře všech diskusí o jeho dramaturgii. Celková koncepce dramaturgie opery, činohry i baletu vychází z přesně definovaných repertoárových řad, které pokryjí výše jmenované nároky. Dočkáme se jak uvádění klasických děl, ale i moderny. Nové vedení nabízí originálnější způsob realizace. Jednotliví šéfové souborů by se měli předvést i při inscenační práci. K tomu Daniel Dvořák, jmenovaný ředitel Národního divadla, uvedl: „Jako ředitel na tom trvám. Umělečtí šéfové nejsou úředníci, ale umělci postavení do čela souborů a jejich povinností je veřejnosti předkládat svá díla.“

  • Tři základní linie činohry: Velká řada, Moderní drama a Projekty, které svými nároky přesahují běžný rámec provozu ND. – šéf Michal Dočekal
    V činohře budou k inscenování klasických českých děl přizváváni režiséři ze zahraničí. Jako první dostane příležitost Silvestr Lavrík v případě hry Drahomíra a její synové J. K. Tyla. Vedle inscenací ve stávajících scénách uvede počátkem června nový projekt BOUDA. Ta bude postavena na Ovocném trhu a odehraje se v ní festival tří současných her. Jejichž mezní texty překračují hranice konvenčnosti. Např. Faust Wernera Schwaba.
    Dalším zajímavým projektem činohry bude bezesporu Benefice. Cyklus hereckých večerů věnovaných významným členům Národního divadla. „Chceme trochu pozastavit čas,“ řekl Michal Dočekal, jmenovaný šéf činohry. První premiérou bude jeho režie Cyrana z Brgeracu Edmonda Rostanda.
  • Balet – tituly z oblasti moderního tanečního divadla i z klasického baletu. - šéf Petr Zuska
    Základem repertoáru baletu jsou zkušenosti z velkých evropských divadel, kdy většina baletních souborů má za sezónu tři premiéry. „Plně si uvědomuji, že český divák je vychován určitým směrem, ten budu respektovat. Rovněž tak potřeby Národního divadla jako velkého souboru, potřeby klasicky vyškolených tanečníků. Zároveň si myslím, že je třeba přinést něco, co tu ještě nebylo, a co je v Evropě běžně k vidění,“ řekl Petr Zuska, jmenovaný šéf baletu.
    Sezónu zahájí projekt Zpěvy země, večer tří rozdílných choreografií a etnik se společným jmenovatelem kořenů. Dočkáme se příběhového baletu Zkrocení zlé ženy choreografie J. Cranka na motivy W. Shakespeara. Závěrečná premiéra přiblíží repertoár k abstraktnějšímu tanci. Motýlí efekt, ač se jedná o tři stylově různé věci, tak mají svojí dramaturgii, která se vyvíjí z jednoho do druhého a tvoří určitý celek.
  • Opera – genius loci, díla neznámá a na objednávku – šéf Jiří Nekvasil
    Repertoár opery, vzhledem ke zkušenostem ze Státní opery, kde jmenovaný šéf Jiří Nekvasil dosud působí, nepřinesl nic neočekávaného. U představených titulů nebyla většinou uvedena jména dirigentů ani režisérů. „V případě opery bch potřeboval o rok delší přípravu,“ upřesnil Jiří Nekvasil. I nadále budou uváděné tituly inscenované v historické budově, v Kolowratu i ve Stavovském divadle. Tam se vrátí replika legendární inscenace Dona Giovanniho z r. 1969. Tento titul představuje vyjádření pocty inscenátorům jako je scénograf pan Svoboda a režisér Kašlík.
    Další linie se bude snažit doplnit repertoár o klasická díla české opery. Rodinné představení Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka dá prostor pro návštěvu dětí a rodičů. Zároveň s touto operou se navrací dirigent Bohumil Gregor.
    V cyklu Český triptych se uvedou formou koncertního provedení neznámá díla českých skladatelů. K tomu J. Nekvasil: „Neměli jsme možnost je slyšet celé generace, většinou se jedná o díla nedostupná i z hlediska not. Posloužíme tímto k šíření těchto děl ve světě.“ Z velkých oper se můžeme těšit na Smrt Klinghoffera Johna Adamse. Tato opera zpracovává nejsoučasnější problém - terorismus. Na objednávku připravuje Emil Viklický Máchův deník
  • 22.1.2002 Josef Meszáros | rubrika - Ze zlaté kapličky

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

    Laterna fest 2024

    The Umbilical Brothers (The Distraction)

    Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek


    Bílá Voda míří na prkna naší první scény

    Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

    Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Naďa - vzpomínkový koncert

    Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

    Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 19. týden

    Věčný Egypt

    Věčný Egypt: Dědictví
    Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

    další články...