Marie Sabina ladí s klimatem Klimáčkovy hry
autor: archiv divadla
Dvě dospívající sestry a láska jen jedna, všeobjímající jako Matka příroda na vrcholcích hor, kde civilizace je šum z rádia umlčená přírodními živly (Matkou Polkou). Premiéra v Moravském divadle za přítomnosti autora (známý jako nejveselejší katastrof ista) se stala výjimečně radostnou událostí. Polský režisér Andrzej Celiński v režii i hudbě vycházel z kontrastu a napětí mezi velkým světem dole, a intimním světem v plicním sanatoriu za hranicí kosodřeviny, kde pravidla autoritativně určuje temperamentní maminka dvojčat-čarodějka (kouzelná i despotická Naděžda Chroboková).
Kdysi siamské sestry Marie a Sabina (sehrané a naivním půvabem oplývající herečky Lenka Ouhrabková a Vladimíra Včelná) vyrůstají v izolované mlžně mystické krajině pohanských mýtů, pohádek a rituálů /např. jídlo na hrobech/, a zároveň zašlých lékařských přístrojů, kam zavítá často svišť, občas pašerák a četník (svůdný, uhrančivý Ladislav Špiner a charismaticky upřímný Dušan Urban), či devět osamělých lékařů, otčímů Marie a Sabiny (osudově devátý otčím-invenční a empatický Miroslav Hruška). Specifický jazyk inscenace, kde se kromě češtiny a jadrné slovenštiny prolíná i polština, s konejšivou tesknotou vábí praslovanskou podstatu našich duší.
Sugestivní smyslový zážitek kromě vtipem i živočišností sršícího herectví, s rafinovanou barevnou jemností, podtrhuje scénografie Marty Roszkopfové (krása a životnost šicího stroje Singer) a nápadité, bystré jevištní efekty (možná i čáry).
Nespoutaná mnohoznačnost, s přídechem ironie, silné nadsázky i romantiky, činí z této inscenace zatím nevybroušený drahokam symbolů a tradic, kde můžeme spatřit odstíny komerce, libida, magie, ale tajemství proměn lásky zůstane neprozrazeno. Snad olomoučtí diváci přijmou a ocení tuto svéráznou atmosféru, aby tak inspirovali její tvůrce k dalším počinům plným fantazie, která s naší zmatenou realitou rezonuje víc, než bychom čekali.
Viliam Klimáček: MARIE SABINA (hra pro bubny a šicí stroj)Překlad Petr Mančal, Viliam Klimáček; režie a výběr hudby Andrzej Celiński; dramaturgie a úprava textu Ilona Smejkalová; výprava Marta Roszkopfová.
Premiéra 27. dubna 2007, Moravské divadlo Olomouc
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek