Irena Vacková: Konce jsou různé podobně jako zkoušení nebo i inscenace.
autor: archiv divadla
Herečka Slováckého divadla Irena Vacková se v současné době připravuje na premiéru hry Václava Havla Vyrozumění. A můžeme ji vidět například v Divé Báře, Králi Richardovi III. a dalších inscenacích. Na Irenu Vackovou můžeme prozradit, že je také váženou manželkou spoluzakladatele Divadla Parodyje Davida Vackeho.
Irena Vacková nám také prozradila, že už má pěkně bohatou divadelní pomlázku. „Dostáváme k premiéře od divadla stužky s názvem inscenace a datem premiéry – a ty jsou má jediná divadelní kronika. To je můj jediný seznam mých rolí.“
Je to náročné. Různá sezení, jednání a dotace.
Do souboru Divadla Parodyje je ženám vstup zapovězený. U nás doma se kvůli tomu událo několik hádek, že to tak nejde, když jsem herečka - i přes to jsem neprorazila.
Divadlo Parodyje uvádí popremiérové urverze nasazených inscenací. Hraje se většinou jen jednou a to pro premiérové hosty. Skutečně se jedná o pravou a někdy drsnou parodii. V podstatě repertoár a samotné texty jsou závislé na situaci ve Slováckém divadle. Většinou slouží jako katalyzátor pro různé nevyřešené interní záležitosti, které pouze kolotají v kuloárech. Tato katarze je určitě prospěšná, protože jinak by bylo v divadle nesnesitelné dusno.
Práce s Igorem Stránským je výtečná (Igor Stránský je rozhovoru přítomen - pozn.red.). Nejvíce si užívám závěrečnou scénu Alžběty s Richardem. S Tomášem Šulajem partneřím na jevišti vždy ráda.
To byla zajímavá sezóna, protože vedle Svačinky jsem hrála ještě mužskou roli – policajta, v Žebrácké opeře. V naší místní anketě Slovácký Oskar mě měli zařadit do mužské kategorie - bylo by to spravedlivé... (smích)
Pod vedením režiséra Pitínského v tom není zas takový rozdíl. Zajímalo by mě, jaké by to bylo, kdyby danou inscenaci dělal jiný režisér. Od Pitínského je všechno obrovský zážitek, včetně ztvárnění Sojky.
Konce jsou různé, podobně jako zkoušení nebo i inscenace. Práce s režisérem, která různě poznamenává. Záleží jaký vztah si ke hře vytvoříte v průběhu zkoušení. Při některých derniérách je mi do pláče. A naopak. Někdy si říkám, už jsme si užili dost - nashledanou.
Pokud jsem zabita v prvním obraze, tak v zákulisí přečtu hodně knih nebo upletu hodně ponožek, když čekám na děkovačku. (Smích.)
To u mě začíná soustředění už od rána. V hlavě si říkám – večer mě čeká náročná role. Závidím kolegům, kteří se v šálách dokáží bavit třeba o fotbale, vylezou a je z nich v mžiku daná postava. Já už potřebuji být sama a pomalu si danou roli vměstnat.
Musí to jít. Řeším to systémem papírků. Bez nich už nejdu ani do konzumu.
Jako divákovi mi nevadí, jako herečce se mi zatím vyhýbají. Princeznou už určitě nebudu, už jsem jiná váhová kategorie. Spíš bych to viděla na jedubábu.
Kdy? Aha, vy myslíte v bříšku. To ano. Báli jsme se, že bude nervík. V inscenaci Gazdina roba se mnou partner na jevišti pěkně smýkal po zemi.
Byla bych ráda, kdyby se jí i nadále víc líbilo hlediště. Je tam hrozně ráda. Všechny pohádky absolvuje s nadšením. Prostě se narodila do divadelní rodiny. Na druhou stranu ji od toho ani nechci odtrhnout a nějak zpřetrhat. Nechám tomu volný průběh.
Irena Vacková (nar.1970 Vsetín) Vystudovala JAMU 1990 - 1994 (činoherní herectví), absolventská role: Lenka (M. T. Růžička / Čtyři sestry), ve Slováckém divadle Uherské Hradiště je od roku 1994. Oblíbené role :Annie (T. Stoppard / To pravé), Kateřina (F. M. Dostojevskij / Bratři Karamazovi), Adriana (W. Allen / Sex noci svatojánské), Eva (G. Preissová / Gazdina roba) - ocenění za roli: Největší z pierotů 2000, Slovácký Oskar 2000, Cena Thálie Českého divadla - Foibos 2000/2001, Smeraldina (C. Goldoni / Sluha dvou pánů); Minnie (M. Stewart, J. Herman / Hello, Dolly!), Hildegarda (A. Helmichová / Hildegarda), Norina (E. Labiche / Vražda na Uhelném trhu), Chava (G. Gorin / Šumař na svatbě), Káča (L. Feldek / Pápěrnice), Marie (W. Shakespeare / Komedie Masopustu), Káča (B. Lane, E. Y. Harburg, F. Saidy / Divotvorný hrnec), Marcelina (P. Beaumarchais, Rossini, Sterbini / Lazebník sevillský), Královna Alžběta, žena krále Edwarda IV. (W.Shakespeare/Richard III.). Umělecké působení mimo Slovácké divadlo: Divadlo Bolka Polívky a Činoherní klub Svatava (L. Smoček / Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho), Slezské divadlo Opava: Káča (B. Lane, E. Y. Harburg, F. Saidy / Divotvorný hrnec).
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek