Jedenáctému Ost-ra-varu dominovaly komorní divadla
autor: archiv divadla
Nedělním rozborovým seminářem v Divadelním klubu Divadla Jiřího Myrona skončil jedenáctý ročník festivalu ostravských činoherních scén Ost-Ra-Var /28.2.-4.3.2007/, který letos navštívilo přes 270 akreditovaných diváků složených z divadelních kritiků, novinářů, režisérů, pedagogů a studentů uměleckých a uměnovědných škol.
Přehlídku každoročně organizuje Národní divadlo moravskoslezské ve spolupráci s Komorní scénou Aréna a Divadlem Petra Bezruče. Divadlo loutek doplnilo program humornou novinkou pro dospělé Z deniku Ostravaka, která se z kapacitních důvodů hrála hned dvakrát. Slavný, i když neznámý hrdina Ostravak Ostravski zdařile debutoval na divadelních prknech v podání herců, kreří brilantně ovládají dialekt i reálie jeho příběhů. Tato kabaretně hudební koláž nás zavede do známých míst v Ostravě, kde poznáme partu i členy rodiny bodrého hrdiny. Jeho postavička mění podobu, jednou je z plechovek od piva, jednou z tlačítek klávesnice, Lipusova inscenace o něm neprozradí více...
První den přehlídky také vynesl Racka Komorní scény Aréna /režie Ivan Krejčí/ do výšin zájmu, obzvlášť pak druhý večer po shlédnutí „kamenného” Racka v Divadle Antonína Dvořáka /režie Ľubomír Vajdička/. V kontrastním srovnávání těchto dvou inscenací se nesly příspěvky do festivalového zpravodaje /studenti divadelní vědy UK Praha/. Reflexi z festivalu přinesl také obrazový zpravodaj Pěna Ost-Ra-Varu /studenti divadelních, filmových a mediálních studií UP Olomouc/ a on-line kulturní server Rozrazil. Hlavním kolbištěm hodnocení zůstaly tři rozborové semináře, kde se inscenátoři mohli setkat s názory odborné veřejnosti z celé České republiky i Slovenska.
V nabídce se kromě klasických titulů /Racek, Tři sestry, Moliére, Dům Bernardy Alby/ vyskytlo několik zajímavých novinek žhavého dneška. Zkušebna Divadla Antonína Dvořáka uvedla současnou hru Radmily Adamové Holky Elky /režie Štěpán Pácl/, která se točí kolem „skvělého” života tří modelek se stejnými jmény, kostýmy pro focení, neurózami, samotou a hladem. Divadlo Petra Bezruče dvakrát uvedlo v podzemním prostoru Márnice novinku mladého autora Petra Kolečka Britney goes to heaven /režie Daniel Špinar/, tato vtipná reality show překvapivě svým morálním poselstvím oslovila také starší generaci kritiků. Komorní scéna Aréna sklidila úspěch s bláznivou fotbalovou groteskou Davida Farra Brýle Eltona Johna /režie Ivan Krejčí/. Groteskní Tři sestry /Divadlo Petra Bezruče /režie Jan Mikulášek/ však rozdělily divadelní veřejnost na dva nesmiřitelné tábory, kontroverzně skončily dramatizace známých románů v Národním divadle moravskoslezském Saturnin /Zdeněk Jirotka-Miroslav Oščatka, režie Miloslav Oščatka/ a Zločin a trest /Fjodor Michajlovič Dostojevskij-Andrzej Wajda, režie Věra Herajtová/. Dobrou hereckou a režijní úroveň potvrdily obě inscenace uměleckého šéfa činohry Národního divadla moravskoslezského Janusze Klimszy Dům Bernardy Alby /Divadlo Jiřího Myrona/ a Moliére /Divadlo Antonína Dvořáka/.
I když letošní ročník Ost-Ra-Varu neměl jasného favorita, myslím, že si každý návštěvník našel inscenaci podle svého gusta.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek