Luboš Balák: Každá hra se musí předem vysedět a je to hrozná práce.
autor: archiv divadla
Od začátku své divadelní praxe se pohyboval na hraně autorské a režisérské. Následně k tomu přibyla třetí role. Od 1. června 2005 je Luboš Balák uměleckým šéfem brněnského HaDivadla. V současné době připravuje se souborem nový originální kabaret Madhouse!, pod kterým je podepsaný nejen autorsky a režijně, ale zároveň ho diváci uvidí v nezapomenutelné roli nesmělého moderátora - poplety. Premiéra 24. února 2006.
Studoval obor dramaturgie na divadelní fakultě JAMU. S HaDivadlem spolupracoval jako dramaturg a autor v letech 1995 – 1997. Poté spolupracoval s tímto divadlem externě především v rámci kabaretního cyklu Komediograf. Je autorem mnoha her, z nichž byly některé inscenovány - např. Smrt Huberta Perny, Aqárius,Kvartet (Hadivadlo Brno), Musulman (Divadlo Petra Bezruče Ostrava).
V roce 1995 byl za hru Smrt Huberta Perny oceněn 3. místem v soutěži o nejlepší českou divadelní hru Nadace Alfréda Radoka, v roce 2000 zvítězil v soutěži vyhlášené Národním divadlem v Praze dramatem Městečko v úpatí vysočiny. V roce 2001 byla ve Stavovském divadle v Praze uvedena jeho hra Švejkův vnuk.
Možná to zní blbě, ale je to tak. V HaDivadle jsem začínal. Zdejší poetika mi byla blízká a mám ji rád, zejména pro autorské divadlo, mapování současnosti,. Dále je mi blízké svou temnotou a filosofií. Končil jsem v Huse na provázku a v HaDivadle byl vyhlášený konkurz. Nakonec i já jsem se přihlásil. Mé rozhodnutí vycházelo ze srdce.
Nejdříve to byly inscenace Revize století (spolu s Davidem Jařabem), Penězokazi a další. Bylo tu společenství herců, s nimiž jsem začal spolupracovat. Většinou jsme nejdříve všechno prodiskutovali v hospůdce a pak se tvořilo. Takto by to mělo být – dá se dohromady parta, která si rozumí a všechno jde v pohodě. Neuznávám na divadle nějaký diktát. Z toho pak vznikly Komediografy, které měly směřovat do dalších divadelních inscenací. Bohužel divadlo postupně měnilo umělecké šéfy, a proto jsem odešel na Provázek.
Osobní otázka. Můra se hodně převaluje a přelétává. Asi je pořád přítomná. Pokud se zabydlí nastálo, pak je z ní fóbie. U mě je naštěstí stále přelétavá.
Já jsem ještě mladý?
Myslím, že nic. Snad jsem získal zkušenost.
Přesvědčil jsem se o tom, že divadlo s přáteli se dělá jinak, než když přijdete do prostoru s tradicí, ale i se zažitou dramaturgií. V Divadle Husa na provázku jsme začali realizovat sitcom Funebráci, což mělo dobrou myšlenku, byť jsem díky tomu dostal do držky.
Tak nějak. Pokus o sitcom. Na jedné straně to zní komerčně, ale na druhé, když se podaří realizovat comedii dell´arte ze současnosti, tak se z toho může stát fenomén. Bohužel se to tentokrát nepodařilo.
(Smích.)
V HaDivadle mě zajímají osobnosti. Tu otázku nemám rád. Respektuji, že se herci chovají specificky. Herec je pro mě partnerem.
No… Autor, autor… Je to určitě člověk, který si to nějakým způsobem musí všechno odřít, zejména když sedí dva měsíce doma, píše a píše, pak to přinese a v divadle to vyhodí. Autorem jsem nikdy nedokázal být. Většinou jsem tvořil s herci, i když se taky snažím napsat hry, většina her vznikala při zkoušení, se zkoušením, s velikým smyslem a tlakem termínu, že to musí být. Každá hra se musí předem vysedět a je to hrozná práce.
Národní divadlo a Český literární fond vypsal soutěž o původní českou hru. Odměnou byla možnost ji inscenovat. V soutěži jsem se umístil s hrou Městečko. Zjistilo se, že je moc temná na první uvedení v ND, tak se vymýšlelo něco jiného. Měl jsem rozepsaného Švejka a bylo. Pro mě byl zase moc veselý. Bylo to období, kdy jsem přišel na Provázek a vznikaly Komediografy. Ta sezóna byla taková polovičatá, ani na Švejka jsem neměl mnoho času. Dodnes se z toho mátořím.
Úděl autorského divadla. Tím, že moje projekty vznikají prostřednictvím zkoušení, tak u toho musím být. Tím se také učím jak psát i jak režírovat. Dodnes jsem nerežíroval žádnou věc od jiných autorů.
Asi nejvíce autorovi. Dramaturg je zvláštní profese, i když velmi důležitá. Na začátku tvorby inscenace je tato profese dobrá a užitečná. Pak už se toho musí zmocnit režisér a dramaturg musí zmizet. Nejvíce chci být autorem.
Při psaní jsem objevil spoustu důsledných pravidel, ale při práce s hercem ne…
Tato sezóna byla daná konkurzem, kde jsem musel předložit projekt, aby divadlo bylo připraveno. Kmenovým režisérem je Ondřej Elbel. Kromě toho chceme spolupracovat s Miroslavem Krobotem, Janem Mikuláškem, Janem Nebeským a J.A. Pitínským. Já sám chci dělat večery, které budou rychle ušité – Cult Fiction. Tento způsob práce mám rád, protože to vždycky prověří sílu souboru a osobností.
Jo… Divák většinou tu hru přijímá, protože nevidí nacvičené představení. Určitá řemeslná zkušenost pro všechny, herce, dramatiky a režiséry, včetně diváků.
Kultovní seriál, jehož kořeny sahají také na Provázek. Věnujeme se v něm autorům, které máme rádi. HaDivadlo vede diskusi o autorech outsiderech, tedy autorech, kteří stojí mimo hlavní plán popkultury. První díl byl Jack London a Jim Morrison. Každý díl bude věnovaný dvěma lidem, počítáme do pěti let až s třiceti díly.
Máme tam takovou divadelní přednášku, tím nemyslím, že napodobujeme Cimrmany. V přednášce mapujeme nejdůležitější okamžiky jejich života a následují ukázky z děl. Také nechceme děsit diváky, že to bude nedivadelní. Hlavní je v daném projektu autor. Většina z nich dopadla špatně, protože žili naplno – alkohol, milenky apod. HaDivadlo to čte, je to názor souboru na dané dílo, nejedná se o převyprávění.
Koncepce divadla se buduje nejméně tři roky, tak doufám, že se nám ji podaří naplnit.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
OPERA/ TANEC
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek