zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MILENA – výsostně ženské drama dvou osudů napříč stoletím

Dagmar Pecková a Lucie Matoušková (Milena)

autor: Martina Dvořák Venigerová  

zvětšit obrázek

Městské divadlo Mladá Boleslav uvedlo na podzim 2024 ve světové premiéře původní drama Marka Epsteina s názvem MILENA. Režisérka Adéla Laštovková Stodolová jej inscenovala s výjimečným výtvarným citem, čímž vzniklo komorní, ale mimořádně silné představení, které propojuje životní osudy Mileny Jesenské a její dcery Jany Krejcarové – známé pod přezdívkou Honza.

Dagmar Pecková v roli Mileny a Lucie Matoušková coby její dcery rozehrávají dialog matky a dcery z "onoho světa". Jejich rozhovor není pouze výměnou slov, ale je i citovým, ideovým a generačním střetem. Vše se odehrává ve scéně, kterou autor i režisérka pojali jako univerzální prostor vzpomínek, snů a bolestí. Anonymní postavy v podobě figur s bílými balónky místo hlav a zavěšenými košilemi evokují jak oběti koncentračního tábora, tak anonymní čtenářky dobových rubrik.
Scénografie Davida Janoška je syrová a industriální. Šedé panely se mění podle potřeby a světlo hraje klíčovou roli – od intimních nasvícení obličejů po ostré kužely do tvaru písmene X. Významnou složkou je i promítání přes zpětný projektor – stará technologie získává v této inscenaci nový význam: stává se prostředkem retrospektivy i živého komentáře.
Výrazné kostýmy (Simona Rybáková, Alexandra Gnidiaková) spolu se silným líčením podporují výtvarnou stylizaci. Vizuální i pohybová složka hrají klíčovou roli. Ve scénách, jako je fyzická přetahovaná za pomocí dlouhých rukávů svetru, se manifestuje napětí mezi generacemi i vnitřní konflikty postav.

Dagmar Pecková ztvárňuje Milenu jako ženu rozhodnou, vtipnou, schopnou výstižného komentáře, ale zároveň plnou obětí. Její Milena má nadhled, ale i tragiku, eleganci i ostrost.
Lucie Matoušková v roli Honzy zaujme křehkostí, vzdorem a zranitelností. Její přítomnost je plná bolesti i touhy po porozumění.
Petr Mikeska se na scéně objevuje v několika mužských rolích – jako profesor Jan Jesenský, jako Ernst Pollak, a další. Jeho proměny jsou přesné, herecky bohaté a často slouží jako zrcadlo ženskému příběhu.

Epsteinův text je nepatetický, jazykově silný a zároveň přístupný. Opírá se o historický základ, ale míří k dnešku. Milena Jesenská byla významnou novinářkou, překladatelkou a přítelkyní Franze Kafky, ale zároveň ženou, která psala o módě a vaření, přestože vařit neuměla a módu neřešila. Jana Krejcarová, básnířka spojená s českým undergroundem, zemřela tragicky v roce 1981.

☆☆☆☆☆Tato inscenace nesoudí, ale klade otázky. Nechává diváka vstoupit do světa dvou silných žen, jejichž osudy se zrcadlí a překrývají. MILENA je výjimečné představení, které přesahuje rámec biografie. Je to silná výpověď o identitě, o mateřství, o době – a hlavně o ženách, které se nebály být samy sebou.☆☆☆☆☆

📘 www.mdmb.cz

14.4.2025 22:04:26 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Komuna (4inoherní klub)

Články v rubrice - Recenze

Tisíc repríz vzpomínek: Hrdý Budžes jako divadelní kronika doby

Jaroslava Vlčková, Barbora Hrzánová a Libor Jeník

Ve středu 7. května 2025 dosáhla inscenace HRDÝ BUDŽES v Divadle Antonína Dvořáka v Příbrami tisící reprízy. K ...celý článek



Časopis 21 - sekce

HUDBA

Halestorm představí nové album Everest

Halestorm

Rocková síla, která boří hranice žánrů. Americká kapela Halestorm se po poslední pražské zastávce opět vrací d celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival Meeting Brno jubilejní 10. ročník

Daniela Špinar, Filip Titlbach, Martina Viktorie Kopecká

Festival Meeting Brno letos převezme Ocenění za lidská práva udělované Sudetoněmeckým krajanským sdružením. Sl celý článek

další články...