Garderobiér v MDZ pohled do zákulisí divadelního světa

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMěstské divadlo Zlín uvádí na jevišti Velkého sálu novou hru Garderobiér, jednu z nejsilnějších tragikomedií britského dramatika Ronalda Harwooda, který je považován za skutečného mistra ve svém oboru. Inscenace je poctou divadlu i všem jeho tvůrcům – od herců až po ty, kteří se pohybují v pozadí, ale hrají zásadní roli. Garderobiér se odehrává za 2. světové války v lednu 1942, kdy divadelní společnost chystá již 227. reprízu Krále Leara. V centru příběhu stojí Sir, stárnoucí herec a principál, který bojuje nejen s vlastními limity a očekáváními publika, ale také s pochybnostmi o smysluplnosti divadla. Jeho garderobiér Norman je oddaným společníkem, který pro svého pána udělá cokoliv – otázkou však zůstává, zda to stačí na to, aby se Sir vyrovnal s vlastní smrtelností.
„V anglickém divadle je slovo vším, a Garderobiér je skvostným příkladem brilantního, ironického dialogu, což pro mě představuje největší radost,“ říká režisér inscenace Šimon Dominik, který Harwoodovu hru vyzdvihuje pro její chytré, jemně humorné, a přesto hluboce lidské zpracování. Autor se ve hře opírá o své vlastní zážitky – sám působil pět let jako garderobiér slavného herce Donalda Wolfita, což dílu dodává jedinečnou autenticitu.
V hlavních rolích hrají Luděk Randár jako Sir a Gustav Řezníček v roli garderobiéra Normana. Luděk Randár ztvárňuje Sira s působivou směsí charismatu, tragiky a únavy, čímž odhaluje vnitřní svět herce, který čelí fyzickému i emocionálnímu vyčerpání. Ke hře říká: „I když se ocitáme v Anglii uprostřed 2. světové války, není to náhled do historie. Hereckou práci jako poslání nám autor představuje s milou nadsázkou, humorem, ale také opravdově a jímavým způsobem, který vede k zamyšlení a třeba i dojetí. Je to krásné divadlo se vším všudy.“
Naopak Norman v podání Gustava Řezníčka přináší do hry jemnou ironii, klid a loajalitu, které kontrastují se Sirovým temperamentem a dodávají jejich vztahu hloubku a napětí. „Vnímám téma hry Garderobiér jako velmi vrstevnaté a rozsáhlé. Mojí hlavní motivací pro herecké povolání byla vždycky možnost pohrávat si na jevišti s emocemi, což mi role Garderobiéra skýtá ve vrchovaté míře.“
Scénograf Karel Čapek a kostýmní výtvarnice Petra Krčmářová ve svém výtvarném pojetí na jevišti oživují obraz zákulisí zájezdového divadla v autentických dobových kostýmech. Současně diváci zhlédnou sugestivní a vizuálně atraktivní scény ze Shakespearova Krále Leara, jehož motivy v mnohém rezonují s osudem Sira a jeho divadelní společnosti.
Inscenace Garderobiér je mimořádnou příležitostí nahlédnout do zákulisí divadelního světa, kde se láska k divadlu prolíná s otázkami smyslu, věrnosti a pomíjivosti. Vstupenky lze zakoupit na pokladně divadla nebo online na webu www.divadlozlin.cz.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek
Časopis 27 - sekce
HUDBA
Kapela Už jsme doma oslaví narozeniny ve velkém stylu

Svůj první koncert odehráli v červenci 1985 v Praze na parníku Vltava. Od té doby odehráli více než 3000 konce celý článek
OPERA/ TANEC
NdB hlásí nejúspěšnější sezonu v historii!

Národní divadlo Brno zažilo letos opravdu mimořádnou a úspěšnou sezonu! I když v kamenných budovách skončilo s celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Berlín Alexanderplatz filmová adaptace románu

Berlín Alexanderplatz
Touha být dobrým člověkem umí být provázena zlými skutky. Nejnovější filmová adaptace celý článek