zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krále Leara uvádějí v Klicperově divadle

Filip Richtermoc (Král Lear)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

První premiérou Klicperova divadla v sezoně 2024/2025 je inscenace jedné z nejslavnějších her Williama Shakespeara KRÁL LEAR v překladu Jiřího Joska. Režie se ujal jeden z nejoriginálnějších českých režisérů a budoucí umělecký šéf ústeckého Činoherního studia Michal Hába, který tak v hradeckém divadle navazuje na své dřívější inscenace Lakomec nebo Maryša.
Starý Král Lear se vzdává vlády a chystá se rozdělit zemi mezi své tři dcery. Stačí, když mu každá z nich řekne, jak moc má svého otce ráda. Všechno by šlo jako na drátkách, kdyby však jedna z nich nebyla k Learovi až příliš upřímná. Hra začíná jako známá pohádka Sůl nad zlato, ale tato pohádka se brzy promění v nemilosrdný obraz světa, ve kterém přestávají platit veškerá pravidla.

Lear putuje svou zemí, kde se vše převrací ve svůj opak, zemí, kterou musí slepého provádět blázen a v níž staré umírá, ale nové se ještě nestihlo zrodit. Takový svět a doba se dá označit jako interregnum - dobu přechodu mezi úmrtím jednoho vládce a začátkem vlády druhého. Dnes vnímáme interregnum jako zvláštní bezčasí, ve kterém probíhají nejrůznější krize, jež na jedné straně urychlují rozpad stávajícího řádu a jeho politických a ekonomických struktur, na druhé však brání vzniku nových. Mnozí odborníci považují za interregnum dobu, ve kterém posledních několik let žijeme. Lear tak v mnohém i po více jak 400 letech vypovídá stále živě i o stavu dnešního světa.

Král Lear v sobě však má mnoho humoru - vždyť jedna z hlavních postav je šašek. To je samozřejmě voda na mlýn Michala Háby, který inspiraci pro „svět bez pravidel“ našel v tradičních karnevalových veselích a lidových slavnostech, během nichž se rovněž symbolicky převracel stávající řád a kdy v rámci nespoutaného veselí bylo povoleno téměř vše. Diváci se tak spíše než meditativního zamyšlení dočkají zběsilého, energetického, zábavného a groteskního reje, který proniká až do jádra Shakespearova textu a nemilosrdně odhaluje samu podstatu lidských tužeb a to, co znamená být člověkem v přesyceném a mnohdy povrchním světě.
„Lear je pro mě hlavně o rozpadu – hodnot, osobnosti, společenské smlouvy… A v našem podání i divadelnosti. Je to hra, kde se výsostně mísí osobní a politické, tragické a komické. Lear je až zoufale aktuální v dnešním světě – rozpad se týká krize demokracie, deinstalace sociálního státu, rozvratu ekosystémů. Všudypřítomnou atmosféru šílenství a slepoty nelze minout. Vlastně i nemožnost spolehlivě rozpoznávat mezi humorem a vážností je learovská. King Lear si zkrátka na prknech, která znamenají svět dnešních dnů, lebedí jako v pokojíčku,“ říká o novém nastudování režisér Michal Hába.

„Svět bez pravidel je svět doslova utržený ze řetězu. Taková je i naše inscenace. Je bláznivá, má blízko ke klauniádě, bere si silnou inspiraci ve středověkých divadelních slavnostech, které přímo vyzdvihovaly svět bláznů a pomatenců. Je to karneval, během kterého lidé opojení mocí zkouší, co vše si mohou dovolit. Možná naše interpretace neodpovídá konvenční představě o Shakespearovi, ale jde po podstatě, po smyslu, je působivá, je zábavná a na konci snad i dojemná a nutící k zamyšlení,“ dodává dramaturg Martin Satoranský.
Titulní role Krále Leara se ujal Filip Richtermoc, který tak po Harpagonovi či Lízalovi znovu může prokázat své mistrovské herectví na další titánské postavě světové dramatiky. Jeho tři dcery - Cordelii, Goneril a Regan - působivě hrají Martina Czyžová, Natálie Holíková a nová posila Klicperova divadla Štěpánka Todorová. Martina Czyžová se rovněž ujme postavy Šaška, který Leara na jeho pouti doprovází. Learova služebníka Kenta hraje s obrovským nasazením Jan Vápeník. Starého důvěrníka Glostra svým komediálním talentem uvede v život Jiří Zapletal. V rolích jeho dvou synů - Edgara a Edmunda - se diváci mohou těšit na Vojtěcha Říhu a Petra Kulta. Celé obsazení doplňuje hned v několika originálních kreacích Martin Klapil.

Režisér Michal Hába si do Hradce Králové přivedl své stále spolupracovníky - výtvarnici Adrianu Černou a hudebníka Jindřicha Čížka. O pohybovou spolupráci se postaral Ondřej Jiráček. Video a projekce pak připravil Matouš Ondra. Hlasovou spolupráci poskytla Eva Spoustová. Jako asistentky režie pomáhají Iva Hronešová a Marie Bösová. Dramaturgem inscenace je Martin Satoranský.

7.10.2024 13:10:34 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Komuna (4inoherní klub)

Články v rubrice - Zveme ...

Divadlo v Dlouhé uvede novou komedii Něha

Něha (Divadlo v Dlouhé)

Poslední premiérou letošní sezony Divadla v Dlouhé je zbrusu nová komedie Něha, v níž současný španělský autor ...celý článek


Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Miloslav König (Memento mori)

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek


Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Běž po zvuku

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Sváteční víra tipy

Cyril a Metoděj – Dědictví otců a matek zachovej nám, Pane!

Večer lidí dobré vůle – Velehrad 2025
Přímý přenos tradičního benefičního koncertu. Na prostranství p celý článek

další články...