Návrat inscenace Propast o enviromentální krizi a depresi
autor: Patrik Borecký
zvětšit obrázekKlimatická změna a enviromentální žal jsou dvě hlavní témata inscenace Propast pražského A studia Rubín. Divadlo ji uvedlo 24. března minulého roku. Obnovená premiéra se odehraje 16. února 2024. Propast zkoumá, jak důsledky globální změny klimatu, přírodní katastrofy a strach z budoucnosti ovlivňují lidské chování a vnímání. Dialog o budoucnosti, která je příliš depresivní na to, abychom k ní vzhlíželi, a o propasti s názvem deprese, režírovala Lucie Ferenzová. Text speciálně pro A studio Rubín napsala Dagmar Fričová. Dvojici postav hrají Jana Kozubková a Šimon Krupa.
Výskyt deprese a úzkosti v celém západním světě prudce stoupá a trápí stále větší procento populace. V ČR byla v roce 2020 podle Ústavu zdravotnických informací a statistik druhou nejčastější příčinou dlouhodobé pracovní neschopnosti, a dokonce první příčinou vydávání invalidních důchodů 2. stupně. Podle americké psychologické asociace depresi často vyvolávají i dopady změn klimatu na planetu a náš běžný život. Pocity s tím spojené jsou označovány jako environmentální žal či ekologická úzkost. Depresi tedy nevyvolávají pouze fyziologické příčiny, ale i mnoho sociálních aspektů. „Pokud je deprese jednou z nejrozšířenějších nemocí současnosti, není na čase se podívat na to, jak naše společnost funguje?“ vysvětluje důvody pro vznik inscenace autorka textu a umělecká šéfka A studia Rubín Dagmar Fričová.
„To, čemu kvůli klimatické změně čelíme se týká celé planety. V Propasti se snažíme hledat cestu, jak někomu jinému zprostředkovat svoji vnitřní úzkost, strach a pocit zoufalství, který doslova ochromuje celé tělo. Současně se při tomto sdělování otevírá ještě jiná rovina, a to je rovina lásky a intenzivního vztahu ke krajině, k ročním dobám, bez kterých pro nás svět přestává být světem, a tedy i místem, kde bychom chtěli žít. Na toto navazuje metatéma, kterým je hledání někoho Jiného, někoho druhého, ke komu budu moci přistoupit a tím konečně vystoupit sám ze sebe, ze své sebezahleděnosti, mít někoho rád, být mu blízko a dělat něco, co nás přesahuje,“ dodává Fričová.
Výchozí inspirací byla autorce Dagmar Fričové kniha O času a vodě islandského autora Snaera Magnasona, který si klade otázku, jak mluvit o obrovském a nepředstavitelném faktu klimatické krize, aby byl nejen srozumitelný, ale především, aby komunikoval s našimi emocemi a vztahy. Kniha Arktické sny reportéra Barryho H. Lopeze Fričové zprostředkovala polární krajiny a jejich postupné proměny a představy o nich. Fričová při přípravě materiálů pro vznik textu vedla rozhovory s několika odborníky, kteří tématu deprese a enviromentální krize věnují. Jedním z nich byl psycholog a ekopsycholog Jan Krajhanzl, dále teolog a farář CČSH Filip Sedlák nebo psychiatr Ondřej Válek.
„Propast je o děsu, co nás ochromuje a nevíme si s ním rady, o strachu sblížit se s druhým člověkem a o neustálé sebeanalýze, která má být léčivá, ale je tomu právě naopak. O setkání, porozumění, sdílení a naději, že ještě všechno není ztracené, pokud jsme ještě schopni otevřít dávno zabouchnuté dveře a přijmout polární krajinu za nimi – krajinu, která je krutá a nehostinná, ale přesto naše. Krajinu smutku a beznaděje, která tu prostě byla, je a bude, protože všechno nemůže být pořád veselé a šťastné. Je to pro mě symbol toho, že je načase si připustit, že prostě můžeme být smutní. Že ve společnosti zaměřené na výkon, růst a hromadění je čím dál tím víc lidí, kteří to nezvládají a doslova touží po tom skoku do propasti,“ komentuje téma inscenace režisérka Lucie Ferenzová a dodává: „Symbolické je, že propastí je v geologii nazývána deprese v zemském povrchu.“
Diváci se na začátku děje ocitnou v pokoji po večírku v momentu, kdy se postavy probouzejí. Scénickou dominantou inscenace je postel, která je symbolem intimity, blízkosti, bezpečí, ale v depresivních stavech taky místem, kde se člověk uzavře do sebe a ze kterého nevstane týdny. Postupně se proměňuje a stává se krajinou, která nabude až mýtického rozměru. Na vizuální a zvukové koncepci se podílí audiovizuální umělec Michal Kindernay a hudebnice Iana Koroleva, která si říká Rlung. Scénografii a kostýmy vytvořila Andrijana Trpković a Minna Liebhart.
Scéna se dvěma herci dovoluje soustředěnou a intimní hereckou práci. Dvojice Jana Kozubková a Šimon Krupa navazují na jejich započatou spolupráci v rubínovské inscenaci Na konci století ryb. „Propast nevydává odpovědi na to, co dělat, když je člověk v depresi, nebo trpí environmentálním žalem. Spíš se snaží otevřít určitou krajinu, kde je přítomný smutek, skepse, úzkost a strach bez nějakého zahalování. Vedle sebe leží v posteli dva poměrně mladí lidé, o kterých by se mohlo říct, že mají všechno před sebou. Jenže z perspektivy Propasti je všechno marné,“ dokresluje základní situaci Fričová.
Obnovená premiéra inscenace Propast se uskuteční v pátek 16. února. Repríza následuje 5. března. Vstupenky jsou už teď dostupné na webových stránkách divadla.
TIP!
Časopis 04 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Černá komedie Kartonový taťka v Dlouhé
Druhou premiérou 29. sezony Divadla v Dlouhé bude černá komedie současného maďarského dramatika a scenáristy I ...celý článek
Inscenace založená na příbězích pamětníků
Na výročí osvobození Osvětimi uvede Divadlo Paměti národa inscenaci založenou na osobních příbězích pamětníků. ...celý článek
Multižánrová inscenace Má Vlast
Na úspěšný projekt Kniha džunglí, který v Azylu78 během tří let zhlédlo více než 33 000 diváků, naváže v červn ...celý článek
Apartmá v hotelu Plaza: Romance, smích a zrcadlo života
Divadlo Bez zábradlí opět překvapuje diváky. Na scéně ožívá komedie Neila Simona APARTMÁ V HOTELU PLAZA, která ...celý článek
Nová inscenace Misky osobitého výtvarného divadla
Ve dnech 15., 16., 17. a 18. ledna 2025 se v divadle Alfred ve dvoře uskuteční nová premiéra a první reprízy n ...celý článek
Spletitá cesta za vlastní identitou v divadle DISK
V pátek 24. ledna 2025 proběhne od 19:30 hod v divadle DISK premiéra inscenace podle Ibsenova básnického drama ...celý článek
David Tennant jako Macbeth v kinech
Nejkratší a jedna z nejkrvavějších tragédií Williama Shakespeara Macbeth patří i k jeho nejhranějším. Skotskéh ...celý článek
Fakani režiséra Štěfaňáka v A studiu Rubín
Jaký může být svět blízké budoucnosti, který zanecháme našim dětem? Jaké vztahy, vzory chování a hodnoty jim v ...celý článek
Časopis 04 - sekce
HUDBA
Zemřel Petr Hannig
Ve věku 79 let 21. ledna 2025 zemřel skladatel, producent, manažer a politik Petr Hannig. Narodil se 20. ledna celý článek
OPERA/ TANEC
Věrná interpretace orchestrálních Dvořákovských skvostů
Dvořákovy Legendy a Slovanské rapsodie, které nahrál hlavní hostující dirigent České filharmonie Tomáš Netopil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Českým lvem budou oceněni Klemens a Smyczek
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) letos ocení dvě osobnosti, které mají zásadní podíl na rozvoji české celý článek