zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Divadelní lektoři rozvíjí práci s publikem

Vizuál Asociace divadelních lektorů

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Asociace divadelních lektorů sdružuje nejen divadelní lektory, ale také profesionální divadelní scény, které chtějí rozvíjet práci s publikem (audience development) a originálním způsobem oslovit nové i stávající diváky. Vznikla z iniciativy divadelních lektorů, divadel a vysokých uměleckých škol.
Divadelní lektoři pečují o komunitu konkrétní divadelní scény prostřednictvím umělecko-vzdělávacích projektů. Ať už jde o doprovodné workshopy a diskuse ke konkrétním inscenacím, vedení amatérských souborů při divadle, či nejrůznější vzdělávací i zážitkové kurzy. Divadelní lektoři se zaměřují na prohlubování osobního vztahu diváka ke konkrétní divadelní instituci, stejně jako na přiblížení divadelního umění rozličným cílovým skupinám.

Asociace divadelních lektorů vznikla na základě dlouhodobé spolupráce divadelních lektorů Národního divadla, Národního divadla moravskoslezského a Divadla Drak s dramaticko-výchovnými katedrami DAMU a JAMU pod záštitou Institutu umění/Divadelního ústavu. Podporuje divadelní lektory: připravuje pro ně workshopy, semináře, networkingová setkání, stáže a hospitace. Nabízí však také konzultace divadlům i jejich zřizovatelům, komunikuje s vysokými školami, s Asociací profesionálních divadel, zprostředkovává kontakty.
V letech 2021/2022 bude Asociace díky podpoře EHP a Norských fondů ve výši 1,285 mil. korun v této činnosti pokračovat a navíc školit nové divadelní lektory v kurzu divadelního lektorství pro výkonné umělce a zaměstnance divadel. Vzdělání a rozhled v oblasti práce s publikem si díky projektu mohou rozšířit také studenti vysokých škol formou meziuniverzitního semináře na Katedře výchovné dramatiky DAMU. Ve vybraných českých divadlech bude Asociace v následujících dvou letech realizovat pilotní programy práce s publikem včetně analýzy potřeb daného divadla i jeho divácké komunity.

„Chceme iniciovat vznik nových lektorských projektů, dodat chuť a odvahu k zapojení divadelního lektora do života divadelní instituce. Jsme přesvědčeni, že je to právě divadelní lektor, kdo by mohl v současné pandemické realitě, hledat a nacházet nové způsoby práce s divadelním publikem a být pro divadla dalším opěrným bodem při komunikaci s divákem,” komentuje poslání neziskové organizace předsedkyně Rady Asociace divadelních lektorů a divadelní lektorka Národního divadla, Daniela von Vorst.

Ač se obor práce s publikem neustále vyvíjí a zvlášť poslední desetiletí přináší i do českého divadelního kontextu téma emancipace diváka, divadelní lektor je zde stále relativně nová a neobvyklá profese. Dle interního šetření v rámci disertačního výzkumu A. Hrnečkové spolupracovalo s divadelními lektory v roce 2018 jen 14 divadel v ČR, což představuje pouhých 8 % z celkového počtu 174 stálých scén v provozu.

„Publikum chce být a stále častěji je vnímáno jako partner, ne pouhý konzument uměleckého díla. Divadelní lektor pomáhá oběma stranám (divákům a tvůrcům) reflektovat vzájemné potřeby a hledat společné body zájmů. Pro divadla, která chtějí zodpovědně plnit veřejnou kulturní službu a reagovat uměním na současný svět, je spolupráce s divadelními lektory téměř nezbytná,” dodává Daniela von Vorst.

Kdo je divadelní lektor?

Divadelní lektor se pohybuje mezi světem divadla a diváků, prohlubuje jejich vzájemný kontakt, zvědavost a respekt. Jeho úkolem je přibližovat scénická umění rozličným sociálním skupinám, pečovat o diváckou komunitu konkrétní divadelní scény, vytvářet a realizovat umělecko – vzdělávací programy pro veřejnost.
Cílem divadelního lektora není poučovat a informacemi a vysvětlováním zplošťovat zážitek z uměleckého díla. Zajišťuje spíše vzájemnou výměnu podnětů mezi divadlem a jeho diváky, pestrými metodami rozvíjí témata inscenací, podněcuje diskusi. Pomáhá divadelní umění zpřístupnit méně zkušeným divákům, buduje jejich vztah k dramatickému umění i konkrétnímu divadlu.

Divadelní lektor boří leckdy ještě silně přetrvávající pohled na pozici diváka coby pasivního konzumenta předváděného umění. Nejčastějšími formáty doprovodných programů jsou tvůrčí dílny k inscenacím (jako příprava před návštěvou představení či reflexe poté), workshopy divadelních dovedností či oblastí souvisejících s tvorbou, diskuze s tvůrci, seznamování s provozem divadla, divadelními profesemi, vznikem inscenace atp. Lektor zpravidla komunikuje se školami a věnuje se jak tvořivé výchově dětského a mladého diváka, tak metodické spolupráci s učiteli. Realizuje umělecké projekty, ve kterých se potkávají profesionálové s amatérskými umělci, nebo vede například zájmové soubory při divadle.

Díky blízkému kontaktu s divákem se divadelnímu lektorovi daří zajišťovat cennou zpětnou vazbu, zásadním způsobem přispívá k rozšiřování současné i budoucí divácké základny.
Spolu s dramaturgy je to právě divadelní lektor nebo lektorka, kdo přináší formáty komunikace s veřejností, které vhodným způsobem reflektují aktuální společenskou situaci a problémy.
Práce divadelního lektora je úzce provázána s mnoha oblastmi divadelní práce, což ji činí nedílnou součástí divadelního organismu. Zároveň bývá divadelní lektor sám člověkem mnoha profesí: je učitelem, umělcem, produkčním, náborářem, tajemníkem, zabývá se fundraisingem, PR strategiemi, žádostmi o granty atd.

V současné době se lektoři mají možnost vzdělávat zejména na Katedře výchovné dramatiky DAMU a v Ateliéru Divadlo a výchova JAMU. Obě katedry nabízejí komplexní vzdělání v oblasti divadla, výchovy i samotné lektorské práce. Lektory se ovšem také stávají často divadelníci jiných profesí: dramaturgové, herci, režiséři, pracovníci marketingu apod.
Obor divadelního lektorství se, nejen v České republice, stále vyvíjí a definuje. To je logicky dáno neustále se měnícími podobami živé kultury a poptávkou společnosti, ale také dynamickými socio-kulturními vlivy. Divadelní lektor pomáhá oběma stranám (divákům a tvůrcům) reflektovat vzájemné potřeby a hledat společné body zájmů. I proto se pozice divadelního lektora ukazuje jako klíčová. Pro divadla, která chtějí zodpovědně plnit veřejnou kulturní službu a reagovat uměním na současný svět, je spolupráce s divadelními lektory nezbytná.

www.divadelnilektori.cz

15.3.2021 12:03:50 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek


Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Dustin Hoffman (Maratónec)

Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

další články...