zvláštní poděkování
Volný.cz

Činoherní klub uvede Černý med

Ivana Uhlířová a Vasil Fridrich (Černý med)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V této sezóně dává pražský Činoherní klub prostor novým tvůrcům. Svůj debut tu nedávno absolvoval jako režisér Jakub Zindulka s inscenací QED, a nyní se představuje původní česká hra
Vojtěcha Maška ČERNÝ MED. Bude mít premiéru 19. ledna 2018 ve společné režii autora a herečky Ivany Uhlířové, která si zde zahraje společně s Vasilem Fridrichem.
Dialog jako utkání, jako souboj o nadvládu. Ale také jako rozkoš, slast z kladení vět, akce a reakce. Nebezpečí na hranici šílenství, smrti, konce, flirtování s koncem, modelování slov do tvarů, do hmoty, do těžké vůně, slova jako kyselina rozleptávající již vyřčené.

Původní autorský text, komorní příběh Vojtěcha Maška stojí na dialogu muže a ženy postupně odhalující jejich složitý vztah. Situace je budována zpočátku jako detektivní zápletka s prvky kafkovské absurdity. Následně dochází k prorážení dalších vrstev reality, aniž by se narušilo původní napětí z vyšetřování domnělého zločinu. Proti sobě stále stojí Vyšetřovatelka a Vyšetřovaný, jejich rozhovor ale postupně evokuje mechanismy dalších možných vztahů a souvislostí. Tématem hry je také právě „hra“ ve smyslu budováni virtuálních světů, paralelní reality, touha být autorem svého životního příběhu. Tyto významy zůstávají dlouho skryty, divák by měl být, v ideálním případě, stržen napínavým dějem stojícím na dialogu obsahujícím překvapivé zvraty a nečekané pointy.
Spisovatel a dramatik Eugen Loebl je předvolán k výslechu za účelem vysvětlení zdánlivé maličkosti. Vyšetřovatelka Ester zahajuje zpočátku velmi korektní výslech. Postupně se odhaluje, že se jedná o velmi zamotaný případ. Loebl se ocitá v pasti, ze které nelze vyváznout, celá věc je vždy zpochybněna, nabízejí se nová vysvětlení, bourající ta původní. Hra probíhá mezi postavami a je vedena i s divákem. Žánrové zastřešení umožňuje rozbíjet detektivní klišé, odkrývat obecnější a osobnější principy vztahu mezi mužem a ženou, či dialogu jako takového. Probíhá vyjednávání o vládě nad realitou, veškeré zcizující efekty jsou ve službách fiktivního světa, který se před námi odkrývá.
Tvar, který využívá a rozvíjí tradici realizace textů stojících na promyšlené práci s dialogem, jazykem a přesném hereckém provedení. Účelem je navodit dojem klasické bravurní a zpočátku konvenční divadelní hry. Ten potom postupně rozkládat a podvratně nabourávat prostředky divadla moderního, hledajícího nové vyjadřovací postupy. Pokusit se před divákovými zraky dekonstruovat vyprávění, a přesto nenarušit pravidla žánru a na závěr odhalit pachatele, byť zločinem je zde něco jiného, než se zprvu zdálo.

www.cinoherniklub.cz

15.1.2018 19:01:46 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 33 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Dobrý konec všechno spraví

Články v rubrice - Zveme ...

Letní shakespearovské slavnosti přivítají vzácné hosty

Promo Inscenace Measure For Measure

Slovenský temperament a síla blankversu v originále. Konec srpna bude patřit dvěma unikátním představením R ...celý článek



Časopis 33 - sekce

HUDBA

Louis Armstrong v Praze

Louis Armstrong v Praze

Louis Armstrong v Praze
Unikátní dokumentární studie (1965). Účinkují velký jazzman a jeho kapela All Stars celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

České filmy tipy 34. týden

O. Malý  (Pouta)

Pouta
Fascinující příběh o estébákovi, který na vrcholu normalizace propadne posedlosti milenkou sledovanéh celý článek

další články...