zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nominace na Thalie za rok 2015 v oboru činohra

Jindra Janoušková - Kdo se bojí Virginie Woolfové?

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V oblasti činohry tentokrát mají hodně výrazný podíl mimopražští umělci. Odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Ljuba Benešová, Tomáš Engel, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Ondřej Kepka, Tatjana Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Rataj, Jaroslav Someš, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka rozhodla následovně:

Nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný ženský jevištní výkon

Jindra Janoušková za roli Marthy v inscenaci Kdo se bojí Virginie Woolfové?, kterou nastudoval ve Východočeském divadle Pardubice režisér Petr Novotný.
Zdůvodnění: S rolí Marthy se Janoušková potkala ve správný čas a ve správném hereckém nastrojení. Od režiséra dostala do vínku naprostou obnaženost; hraje se totiž v aréně na komorní scéně a herečka tak před diváky odkrývá absolutně vše z nitra postavy. Využívá veškeré herecké prostředky – od nejjemnějších gest po výbuchy hysterie, která záměrně působí nepřirozeně. Její výkon je plnokrevný, citlivý, pečlivě vystavěný a nechybí mu ani animální sexualita.

Veronika Korytářová za dvojroli Komik-Mefistofeles v inscenaci Fausta, kterou jako svou poslední nastudoval Ivan Rajmont v Divadlo F. X. Šaldy Liberec.
Zdůvodnění: Korytářová tvoří postavu Komika a Mefistofela s absolutní bravurou pohybovou i mimickou, dokonalým zvládnutím jevištní řeči. Její niterná interpretace Goethova textu dokáže diváky naplnit dramatickým napětím a dechberoucím zájmem o život svěřené postavy. Jde o výkon zcela mimořádný, umělecky pravdivý a strhující.

Zora Valchařová Poulová za roli Violet Westonové v inscenaci Srpen v zemi indiánů, kterou nastudovala režisérka Tereza Karpianus v Klicperově divadle Hradec Králové.
Zdůvodnění: V inscenaci, která oproti textu překvapivě akcentuje groteskní rys situací, vytváří Valchařová Poulová ve své Violet uvěřitelnou, životnou figuru, která nenuceně přechází mezi realismem a prudkou stylizací. Jako dominantní matka rodu umí být nejen děsivá, trapná a zahanbující, ale také překvapivě pochopitelná. Výsledkem je jeden z hereččiných nejpůsobivějších výkonů.

V širších nominacích se ocitly tyto herečky:Karolína Baranová - role Herečka, Markétka, Una Poenitentium v inscenaci Faust (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Magdaléna Borová - role Desdemona v inscenaci Othello, benátský mouřenín (Národní divadlo Praha)
Dana Černá - role Učitelka zpěvu v inscenaci Commedia finita (Divadlo Viola Praha)
Helena Dvořáková - role Emilia Paumellová v inscenaci Viktor aneb Dítka u moci (Divadlo v Dlouhé Praha)
Jana Pidrmanová - role Vanda v inscenaci Venuše v kožichu (Prague Shakespeare Company)
Marie Štípková - role Géša Gottfriedová v inscenaci Brémská svoboda (Městské divadlo Kladno)
Pavlína Štorková - role Taťána v inscenaci Evžen Oněgin (Klicperovo divadlo Hradec Králové)


Nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný mužský jevištní výkon

Radim Madeja za roli Tima Tooneyho v inscenaci Novecento (1900), kterou nastudoval Pavel Khek v Městském divadle Mladá Boleslav.
Zdůvodnění: Do vyprávění o klavíristovi Novecentovi vstupuje Madeja jako trumpetista Tim Tooney s obrovskou energií, elánem, hravostí – a soustředěností, přesností výrazových prostředků. Nic z toho neztrácí ani v druhé, vážnější půli inscenace. Diváky přitom přirozeně, nenásilně vtahuje do příběhu. K bravurně zvládnutému množství textu přidává Madeja step, hru s loutkou, hru na trubku, ale především hluboké partnerství s klavíristou Jakubem Šafrem, představitelem Novecenta.

Jan Meduna za roli Viktora v inscenaci Viktor aneb Dítka u moci, kterou nastudoval Jan Mikulášek v Divadle v Dlouhé Praha.
Zdůvodnění: Meduna imponuje nejen skvěle zvládnutou stylizací postavy devítiletého, předčasně zmoudřelého Viktora, ale především rychle se střídajícími přechody mezi žánrovými polohami – od naivních poznámek přes sarkastické výpady k brechtovsky civilním, kritickým replikám, které herec obratem využívá k surrealistickému hraní se slovy, intonací, rytmem. Působivé je i jeho fyzické modelování „dětské“ postavy mimikou, držením těla, chůzí i nadsazenými gesty.

Tomáš Šulaj za roli Jury Barana v inscenaci Je třeba zabít Sekala, kterou nastudoval Martin Františák v Národním divadle Brno.
Zdůvodnění: Postava Jury Barana se může pro herce snadno změnit v danajský dar – hrát "klaďase", jediného spravedlivého mezi pokrytci a lumpy, svádí k výkonu značně jednostrunnému. Šulaj toto riziko překonává soustředěností – dobro a spravedlnost nejsou pro jeho Barana samozřejmé, musí je (i na sobě samém) urputně vybojovat. Rozměrný prostor Mahenova divadla ovládá herec zdánlivě subtilními prostředky a vtahuje diváka do svého niterného dramatu.

Širší nominace:Marek Cisovský - role Eichmann v inscenaci Slyšení (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Dušan Hřebíček - role Záprdek-Lžičař v inscenaci Je třeba zabít Sekala (Národní divadlo Brno)
Štěpán Kozub - role Kníže vídeňský Vincentio v inscenaci Něco za něco (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Juraj Kukura - role Fjodor Karamazov v inscenaci Bratři Karamazovi (Činoherní klub Praha)
Martin Polách - role Komik, Mefistofeles v inscenaci Faust (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Vladimír Polívka - role Lenský v inscenaci Evžen Oněgin (Klicperovo divadlo Hradec Králové)
Matouš Ruml - role Charles Chaplin v inscenaci Chaplin (Městské divadlo Mladá Boleslav)

8.2.2016 17:02:47 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek


Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek



Časopis 16 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 15. týden

Juliette Binocheová (Děti svého věku)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M celý článek

další články...