zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Život se odvíjí v paradoxech: Vzpomínka na Otu Ornesta

Marie Valtrová

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V červenci vzpomínáme 100. Výročí narození významného českého divadelníka Oty Ornesta, spojené s legendární érou Městských divadel pražských, jež po něm byla pojmenována Ornestinum. Největší odbornicí na toto období, autorkou, která zmapovala život a práci Oty Ornesta, je Marie Valtrová, vedoucí divadelního oddělení pražské Městské knihovny. Má na kontě několik knih, z nichž připomeňme Ornestinum a Hraje Váš tatínek ještě na housle? K výročí připravila výstavu v MLP a na podzim chystá k tomuto tématu sympozium.

  • Pamatujete si, kdy jste se začala zabývat tématem MDP a období Ornestina? Co vás k tomu vedlo? Jaká byla motivace?
    Divadelní inscenace MDP jsem měla možnost sledovat koncem 60. let v táborském divadle, kde jsem pracovala. Viděla jsem tam Marceauovo Vajíčko s Václavem Voskou, Klímovu Porotu, Drdovy Hrátky s čertem a další hry, spojené s érou Ornestina a rokem 1968. Po příchodu do Prahy jsem navštěvovala Komorní divadlo a zhlédla tam například Anouillhův Orchestr nebo Barnesova Čtrnáctého hraběte Guerneyho s Václavem Postráneckým v hlavní roli. Ale vlastním tématem jsem se začala zabývat až koncem 80. let v souvislosti se studiem materiálů ke své diplomové práci o Rudolfu Hrušínském na FFUK. Vzhledem k normalizaci se o Rudolfu Hrušínském a Městských divadlech pražských takřka nepsalo, a to se mi zdálo nespravedlivé.
  • Jaké bylo první setkání s Otou Ornestem?
    Za Otou Ornestem jsem poprvé přišla do Maiselovy ulici na Židovskou náboženskou obec, kde byl redaktorem Věstníku. Po jeho návratu z vězení to byla jediná možnost, jak se mohl uplatnit. Požádala jsem ho o příspěvek do Kroniky rodu Hrušínských, kterou jsem z podnětu Vladimíra Justla začala psát pro nakladatelství Odeon. Tak vznikl Pokus o portrét, který jsem později do Kroniky zařadila.
  • Jak na Vás působil jako člověk?
    Přicházela jsem do prostor, jež jsem měla spojena se jmény Hanuše Bonna, Karla Poláčka a Jiřího Ortena, kteří zde za války pracovali. Zejména dílo Jiřího Ortena mne od mládí fascinovalo a Ota Ornest byl starším bratrem mého milovaného básníka. Přicházela jsem tedy s vědomím souvislostí a hledala odpověď v očích člověka, který toho tolik prožil. Nezklamal mne, protože byl vstřícný a já neměla pocit, že mi dává najevo svou vzdělanost, a tím i převahu.
  • V čem spočívalo kouzlo Oty Ornesta?
    Kouzlo osobnosti Oty Ornesta spočívalo v jeho noblese, laskavosti a velkorysosti, v množství zkušeností, o které se rád nezištně podělil a konečně v jeho svérázném smyslu pro humor.
  • Jakým způsobem vznikala biografická knížka Hraje váš tatínek ještě na housle?
    Knížka rozhovorů Hraje Váš tatínek ještě na housle vznikala na počátku 90. let, kdy jsme se s Otou Ornestem průběžně setkávali a já natáčela jeho vzpomínky. Místa byla různá – samozřejmě Praha, ale také Pardubice, kde bydlíme nebo Modrý důl v Krkonoších, kde měli Ornestovi chalupu, a kde jsme dělali první korekturu. Desítky kazet, které jsem později přepisovala a na jejichž základě knížka vznikala, mám uloženy dodnes ve svém archivu a s nimi i jeho podmanivý hlas. „Tatínek“ vyšel v roce 1993 v nakladatelství Primus a je pro mne knížkou, ke které se ráda vracím.
  • Měl Ota Ornest své herecké obílbence? Čeho si cenil u spolupracovníků?
    Jistě měl určitá profesionální měřítka, z nichž neslevoval, ale a jako ředitel nikoho neupřednostňoval. Snažil se o to budovat repertoár tak, aby našel uplatnění pro každého člena souboru. Kolikrát mi říkal: „Jak mohu v divadle nasadit Hamleta, když nemám herce, který by ho hrál?“ Ale osobně měl velmi rád Václava Vosku a Svatopluka Beneše, kterého znal už z doby studií na konzervatoři, a o němž říkával, že je „dítě štěstěny“. A čeho si nejvíce cenil? Asi charakteru a profesionality.
  • Knížka vznikala v době, kdy už doba Ornestina byla minulostí. Na které období nejraději Ota Ornest vzpomínal a měl na ni nejpodrobnější vzpomínky?
    Myslím, že celá éra Městských divadel pražských, kdy stál jako ředitel v jejich čele – a to bylo od roku 1950 do roku 1973 – byla pro Otu Ornesta výzvou. Svědčí o tom, jak soubor vynikajících herců, s nimiž spolupracoval (za mnohé jmenujme alespoň některé žijící svědky Ornestina – L. Lipského, N. Jiránkovou, A. Vránovou, K. Fialovou, P. Kostku, C. Mayerovou, L. Švormovou, V. Preisse, J. Drbohlavovou, V. Postráneckého, F. Němce, J. Bohdalovou, D. Syslovou, J. Zímu … nebo režiséry L. Vymětala a F. Mišku), tak soupis repertoáru, z něhož dodnes čerpají mladí dramaturgové. Samozřejmě, že nejtěžší byla 50. léta, ale dělat divadlo s takovými herci jako byli Irena Kačírková, Dana Medřická nebo Rudolf Hrušínský, bylo víc než inspirativní. O 60. letech, která vyvrcholila srpnem 1968 a příjezdem Jeana Paula Sartra na představení hry Mouchy, mluvil Ota Ornest vždy s určitým pohnutím. Divadlo bylo jeho láskou a životem. Krajinou, na niž se nezapomíná... Když jsem se ho zeptala, s jakými pocity by dnes vstupoval do Komorního divadla, kdyby to bylo možné, odpověděl: „S hlavou obnaženou a se zatajeným dechem. Když jsme o ně v polovině sedmdesátých let přišli, bylo to pro nás, kteří jsme tam pracovali patnáct až dvacet pět let, jako kdybychom ztratili domov.“
  • Ornestinum se stalo jistým fenoménem doby – jak ho s odstupem hodnotil sám O.Ornest?
    Tady bych se asi uchýlila k citaci z knihy Hraje Váš tatínek ještě na housle? Režisér Alfred Radok v jednom z dopisů Otovi Ornestovi napsal: „Copak se Vy můžete srovnávat s lidmi, kteří opravdu neuměli nic jiného než dělat kompromisy pro kompromisy? Copak Městská divadla pražská byla nějakým „kompromisem“? Nebo představení, která jste dělal jako ředitel i režisér, nebyla ničím a pro nic, copak jste neudělal také nás režiséry, herce, dramaturgii, provoz, a to ani nemluvím o Vaší literární práci, o překladech, písních, úpravách, předmluvám ke hrám a tak dále.“ Myslím, že by byl Ota Ornest špatný ředitel, kdyby se nevážil práce své a práce druhých, ale uvědomoval si jistou nezachytitelnost a pomíjivost hereckých výkonů, kterým říkal „sochy ze sněhu“. Tím víc ho zraňovalo, když se o jeho éře psalo s despektem nebo vůbec nepsalo.
  • Doba socialismu měla své pro i proti – na jedné straně tvrdá cenzura a „centralizace“. Na druhé straně se ukazovalo, že pod svícnem je tma a byly možné věci dnes nevídané (např. návštěvy prestižních evropských dramatiků na premiérách). Jak si tento fakt vysvětlujete?
    Jestli měl Ota Ornest nějaké nadání (a měl jich hned několik), tedy umění komunikace s lidmi, i nadřízenými. Nebylo to tak, že by neměl problémy, ale uměl se přes ně přenést třeba tím, že se svými herci usedl v klubu Komorního divadla (Komoře, jak se divadlu říkalo) ke klavíru a zazpívali si písně V + W nebo oblíbené Zpěvy sladké Francie. Pod svícnem bývá tma neplatilo tedy vždy, ale Ota Ornest měl spoustu přátel v zahraničí, kteří mu své hry poskytovali nikoliv za devízy, ale mnohdy za symbolickou „korunu“. A sám byl vynikající dramaturg a překladatel, takže objevování her bylo tak trochu jeho vášní. Na ostatní dramaturgy (M. Janišová, E. Drmola, A. Kožíková, L.Janská) měl stejně vysoké požadavky jako sám na sebe – museli ovládat jazyky a být schopni vlastních překladů. A když byl povolán na kobereček někam na ÚV ? Buď mu někdo pomohl – jako například Jiří Pelikán – nebo se, byť proti své vůli, přizpůsobil. To se týká především uvádění divadelních her z východních zemí. Sám o tom v článku Promlčený dluh pro Divadelní noviny napsal, že se v něm v takových chvílích probudil demagog, který si občas prosadil svou.
  • Setkala jste se i s lidmi, kteří měli k způsobu práce O.Ornesta výhrady (tedy např. nesnesli se s ním osobně)?
    Ano, setkala a nerada na to vzpomínám. Bylo to v souvislosti se vznikem knihy Ornestinum, ve které jsem chtěla co nejobjektivněji zachytit výpovědi herců a doložit je dobovými kritikami. Nebudu jmenovat, třebaže ta paní už nežije (ostatně nebyla a není sama!), ale slova, která na adresu svého dlouholetého ředitele pronesla, mne natolik zasáhla, že jsem se proti nim tvrdě ohradila. Podobně reagovali někteří kolegové z řad historiků, ale to už mne ani nemrzí, jen je lituji. Knížka Ornestinum byla pro mne zkouškou, co vydržím, ale jak vidíte – vydržela jsem.
  • Co Vy osobně považujete za nejdůležitější momenty (nebo předpoklady) pro vznik legendy Ornestina?
    Legenda o Ornestinu, které bylo jedinečné a nezapomenutelné, mne právě vyprovokovala k napsání té druhé knihy. Vedla jsem se sebou zápas a říkala si, že nic není černobílé a chtěla té legendě tak trochu přijít na kloub. Možná se mi to povedlo do té míry, že se ke mně někteří z oslovených obrátili zády, ale snad už mi odpustili. A jaké byly předpoklady vzniku této legendy? Když je člověk mladý, přijímá všechno, co se kolem něj děje, jako dar. František Němec se jednou Petra Kostky zeptal: „Petře, Petře, to bude pořád takhle?“ - „Prosím tě, co tím myslíš? Co jestli bude pořád takhle?“, odvětil Petr Kostka. „No, život... a ženy... a všechno kolem … to bude pořád?“ - Opodál seděl Rudolf Deyl, který dal Petrovi pohledem znamení a ten mu řekl: „Františku, pořád... pořád... pořád!“
  • 15.7.2013 14:07:28 Jana Soprová | rubrika - Rozhovory
  •