Rekonstrukce tunelů Národního divadla dokončena
autor: archiv
zvětšit obrázekVe čtvrtek 31. května 2012 byla slavnostně ukončena rekonstrukce technologických tunelů Národního divadla. Technicky unikátní dílo umožňuje přívod vzduchu a vody pro vzduchotechniku, stejně jako transport materiálu z úrovně říční hladiny. Stavba, která si vyžádala řadu netradičních technických řešení, byla dokončena za pouhých třináct měsíců.
„Původní tunely jsou ještě starší než samotná Zítkova budova Národního divadla, právě těmito tunely přiváželi řemeslníci většinu materiálu na její stavbu,“ říká Ondřej Černý, ředitel Národního divadla. „Díky jejich komplexní rekonstrukci si můžeme být jisti, že ani takové povodně jako před deseti lety nesmírně cennou historickou budovu nijak neohrozí,“ dodává.
Stav tunelů pod Masarykovým nábřežím byl již delší dobu velmi špatný až havarijní. Jedním z hlavních důvodů bylo narušení jejich statiky hustým provozem automobilů a především těžkých tramvajových souprav na nábřežní komunikaci.
Projekt jejich rekonstrukce nebyl jednoduchý - bylo například nutné zhotovit otvor v délce 12 metrů v obvodové zdi historické budovy ND bez toho, aby vznikly jakékoliv trhliny nebo jiné poškození. Této nelehké úlohy se se ctí zhostila firma Metrostav a.s. podle projektu společnosti Pontex, s.r.o..
„Práci nám komplikovala skutečnost, že jsme po celou dobu rekonstrukce museli zajišťovat průjezd veřejné dopravy staveništěm, a také nutnost udržovat provizorní protipovodňová opatření,“ vysvětluje vedoucí projektu, Ing. Radovan Aulík z Metrostavu.
Za pečlivého dozoru památkářů spotřebovala stavba téměř 1000 krychlových metrů betonu, přes 173 tun výztuží a 18 tun konstrukční oceli. Na stavbě se vystřídalo celkem na 850 pracovníků. Životnost základních nosných prvků je dle projektu minimálně 150 let.
„Náročnost stavby snad nejvíce dokumentuje skutečnost, že na staveništi extrémně malých rozměrů, asi na osmi stech metrech čtverečních, bylo zhotoveno 32 stavebních objektů při zajištění neomezeného provozu Národního divadla po celou dobu rekonstrukce, zároveň museli stavebníci přeložit celkem třicítku inženýrských sítí,“ říká hlavní inženýr projektu, Ing. Tomáš Míčka ze společnosti Pontex, s.r.o.
Rekonstruované tunely dokáží do budovy Národního divadla přivést až 136 tisíc krychlových metrů vzduchu za hodinu, či přečerpávat chladící vodu rychlostí 750 tisíc litrů za hodinu. Hlavním prvkem protipovodňové ochrany jsou ocelová, elektronicky ovládaná vodotěsná vrata vážící čtyři tuny, zasazená přímo do nábřežní zdi.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Ze zlaté kapličky
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek