zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ewald Palmetshofer: hamlet je mrtev. bez tíže

Ilustrační foto

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Další premiérou jubilejní 40. sezóny Činoherního studia CO TEĎ / KUDY VEN (po Ibsenově Nepříteli lidu a monodramatu Dagmar Šimkové Byly jsme tam taky) je vůbec první české uvedení hry významného současného rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera, konkrétně jeho textu z roku 2007 – HAMLET JE MRTEV. BEZ TÍŽE.

Překlad, který ctí náročný rytmus a jazykové prostředky originálu, přímo pro Činoherní studio vytvořila Veronika Musilová Kyrianova, jež je od sezóny 2011/2012 součástí dramaturgického týmu. Inscenaci zkouší v Činoherním studiu David Šiktanc, absolvent režie na pražské DAMU, dramaturgem inscenace je Vladimír Čepek.

Realizační tým neklade důraz jen na téma generačního střetu, ale zabývá se možnostmi či schopnostmi postav uchopit přítomnost, žít tady a teď v závislosti na rekonstrukci věcí minulých. Zabývá se otázkami soužití mezi třemi generacemi – generací prarodičů, rodičů a jejich dětí. „Děti“ jsou již dospělí třicátníci, a je možné tušit i brzký nástup čtvrté generace.

Na pohřbu Hanese, který se koná ve stejný den jako oslava pětadevadesátých narozenin babičky, se Dani a Mani setkají se svými dávnými kamarády z doby dospívání, s Olim a Bínou. V bizarní atmosféře se začne odehrávat rekonstrukce spletitých životních příběhů...

Ewald Palmetshofer vytváří ve svém „hamletovi“ specifický svět plný obrazů a geometrie a otevírá řadu témat spjatých s otázkami ekologické krize a globalizace, s hledáním identity a životního smyslu a s problémy současné rodiny.

S určitou nadsázkou lze hru označit podtitulem „rodinné drama“. Franz Wille v časopisu Theater heute (02/2008) píše: „Už dlouho tady nebyl tak pěkný kus o rodině jako je hamlet je mrtev. bez tíže. Na jedné straně v něm najdeme všechno, co v Ibsenovi: celé to pomalé shazování vnější lidské fasády – ale přitom ukazuje starého Nora (Ibsena) tak starým, jak ve skutečnosti je...“ Přes všechna závažná témata je hra velice svižná. Autor vytváří vlastní jazyk, odosobněný a nedořečený, založený na rytmu a plný slovní komiky a humoru.

11.12.2011 22:12:53 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek


Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek

další články...