zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Divadlo 2010 - „pravé hody“

Divadlo Gézy Gárdonyiho: Kupec benátský

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Mezinárodní festival Divadlo, který proběhne od 15. do 23. září 2010 v Plzni, připravil již poosmnácté těm, kdo fandí divadlu, „pravé hody“.
Slovenské národní divadlo z Bratislavy nehostuje v Plzni často. O to více jsme rádi za letošní dramatizaci ANNY KARENINOVÉ režiséra Romana Poláka, která se na Slovensku stala událostí sezony, získala pět nominací na Divadelní dosky a cenu za nejlepší režii a kostýmy,“ říká Kamila Černá. Režisér umístil postavy velkého milostného příběhu symbolicky na kluziště, kde se na ledě smekají, padají a zase znovu se staví na nohy a účastní závratně rychlého pohybu, v němž se točí jejich svět. Zajímavá scénografie, dynamické proměny prostoru, elegantní kostýmy a vynikající výkony herců Slovenského národního divadla vytvářejí neobyčejně působivé jevištní dílo.

Inscenace LOĎ PRO PANENKY Srbského národního divadla z Nového Sadu představuje neobyčejný, poetický a emotivní příběh několika postav, které procházejí světem známých pohádek (Zlatovláska, Sněhurka a sedm trpaslíků, O Jeníčkovi a Mařence a další). „Hrdinové hry už ale nejsou děti a chápou pohádkový svět odlišně. Jejich cesta je plná střetů groteskního s tragickým a stává se jakousi iniciací do světa dospělých. Originální režijní přístup vytváří inscenaci plnou zvratů, hudební dynamiky a výborných hereckých výkonů,“ líčí Dora Viceníková, členka dramaturgické rady.

„Druhým směrem, kterým se ubírá naše dramaturgie a který jsme začali již v loňském roce, jsou mladí evropští režiséři, jejichž pojetí klasických inscenací je netradiční, kteří se nějakým způsobem vymykají,“ vysvětluje dále Kamila Černá. Prvním takovým letošním zástupcem je velmi provokativní inscenace Čechovova PLATONOVA polského divadla Teatr Polski z Bydhoště. Režisérka Maja Kleczewska, jeden z největších talentů současné polské režisérské generace, proslula provokativními inscenacemi, v nichž odvážně propojuje jazyk popkultury s klasickými dramatickými texty. Její moderní reinterpretace klasiků budí odpor i uznání, její Platonov byl odsouzen jako „divadelní orgie“, ale i oceněn jako „vynikající etudy na čechovovské téma“. „V Čechách se nyní představí vůbec poprvé,“ podtrhuje Dora Viceníková.

Naproti tomu divadlo Gézy Gárdonyiho z maďarského Egeru nabídne velmi minimalistický způsob inscenace Shakespearova KUPCE BENÁTSKÉHO. Režisér Sándor Zsotér patří mezi nejvýznamnější maďarské režiséry střední generace. Je mistrem jevištního minimalismu, soustřeďuje se na inscenace světové klasiky, kterou studuje úspornými prostředky, často používá pozvolné, postupně gradující tempo inscenace. Jeho „Kupec benátský“ přenesený do současnosti získal ocenění maďarské kritiky jako nejlepší režie sezony a Maria Ambrus získala cenu za nejlepší scénický návrh (jediná scéna, které dominuje neprostupná hradba panelových domů, po kterých lezou herci nahoru a dolů). „Myslím, že takto plzeňské publikum inscenovaného Shakespeara ještě nevidělo,“ uzavírá Kamila Černá.

Tuzemská divadla v Plzni se stanou již poněkolikáté součástí tzv. showcase českého divadla, pořádaný ve spolupráci s Divadelním ústavem, který zahraničním producentům, kritikům či divadelníkům prezentuje nejlepší české scény. „Domácí program nemá jednotící téma, jde jednoduše o nejzajímavější inscenace uplynulé sezóny,“ říká Jan Kerbr, člen dramaturgické rady. Do výběru se dostala osvědčená divadla, z režisérů pak například dvakrát Jan Mikulášek, „který je pro cizinu nejzajímavějším tvůrcem,“ jak podotýká Kamila Černá.
Dejvické divadlo z Prahy uvede v Plzni MUŽE BEZ MINULOSTI, adaptaci stejnojmenného Kaurismäkiho filmu z dílny režiséra Miroslava Krobota, který jej obohatil ho o jemný, téměř absurdní humor a hudbu, která prostupuje celou inscenací a přispívá k celkovému dojmu syrovosti, nevtíravé bezprostřednosti i sympatické hravosti.
Pražské Divadlo Komedie potvrdí v Plzni svoji pověst a oprávněnost titulu Divadlo roku v Cenách Alfréda Radoka díky inscenaci WEISSENSTEIN režiséra Davida Jařaba.
Národní divadlo Praha přijede na festival s inscenací Davida Harrowera Black Bird, jednoho z nejosobitějších režisérů střední generace, Jiřího Pokorného. Jde o dramatické setkání muže a ženy, které kdysi pojila velká láska, za niž muž zaplatil několikaletým vězením.
Inscenace Benefice aneb Zachraňte svého Afričana mladého režiséra Štěpána Pácla z DIVADLA NA FIDLOVAČCE se záměrnou „nekorektností“ ukazuje rub charitativních akcí. „Pácl, který si získal v posledních letech uznání české kritiky, hru současné německé autorky inscenoval jako kabaret s hudebními čísly, který se pohybuje na hranici černého humoru,“ uvádí Jan Kerbr.
Farma v jeskyni se v Plzni představí scénickou kompozicí DIVADLO / THE THEATRE, která vychází z rytmů a tanečních kroků, jimiž brazilští otroci setřásali pouta a vytvářeli svůj svět. Pohybuje se na pomezí hudební produkce, pohybového divadla i činohry a úzce souvisí s hledáním smyslu a podstaty herectví.
Jeden z nejvýraznějších českých režisérů mladé generace Jan Mikulášek nastudoval v Národním divadle v Brně (Divadlo Reduta) provokativní francouzský bestseller ELEMENTÁRNÍ ČÁSTICE, v němž autor Michel Houellebecq na pozadí příběhu dvou nevlastních bratrů – rezervovaného vědce Michela a sexuálního štvance Bruna – výstižně a se suchým humorem vykresluje život střední generace.
Na hru Václava Havla PRASE režisér Vladimír Morávek narazil během přípravy scénické montáže z Havlových her Circus Havel a vůbec poprvé ji inscenoval v brněnském Divadle Husa na provázku.
Druhým režisérským počinem Jan Mikuláška, který uvidí plzeňské publikum, je inscenace Henrika Ibsena DIVOKÁ KACHNA. Stejně jako ve své předchozí inscenaci Ibsena klade důraz na výtvarnou složku inscenace, důsledné svícení, barevnost i na kontrast světla a tmy.
Tomáš Dvořák ve své loutkové hudební komedii LABUTÍ JEZÍRKO“ vtipně propojil v libereckém Naivním divadle prvky loutkového a činoherního herectví, čímž podtrhl originální humor pohádky, kterou napsala Iva Peřinová na motivy baletu P. I. Čajkovského.
Hostitelské Divadlo J. K. Tyla do festivalového programu vysílá inscenaci MONTY PYTHON‘S SPAMALOT, které letos uvedlo v české premiéře. Jde o slavný muzikál, který v New Yorku získal neuvěřitelných 14 nominací a 3 ocenění Tony Awards včetně Tony za nejlepší muzikál sezóny. Muzikál je autorským zpracováním filmu Monty Python a Svatý Grál, ale jde nejen o parodii na legendu o králi Artušovi, rytířích z Kamelotu, Svatém grálu, ale i o zesměšnění muzikálového žánru jako takového. Režie: Roman Meluzín.
Divadlo Alfa z Plzně uvede první loutkovou „b(l)ondovku“ nazvanou JAMES BLOND autora Vítka Peřiny a režiséra Tomáše Dvořáka.

9.8.2010 11:08:33 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek


Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek


Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz

Z.  Mládek, W. Steers (Egon Schiele / Autoportrét)

Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek



Časopis 19 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 20. týden

Operace mé dcery

Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek

další články...