zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Demolice v nás

Mezinárodní divadelní festival ČTYŘI + ČTYŘI DNY V POHYBU patří k hlavním aktivitám sdružení Čtyři dny. V letošním roce festivalu, který byl zahájen v sobotu 13. listopadu a potrvá do 20. listopadu, si sdružení Čtyři dny a Mammapapa vybrali bývalé haly ČKD Karlín v Pernerově ulici 55 v Praze 8, kde uvedou představení z České republiky, Velké Británie, Německa a Švýcarska, Itálie a Bosny a Hercegoviny, USA a Slovinska. Součástí hlavního programu jsou dále instalace a happeningy studentů ALD DAMU a přátel společnosti mamapapa s názvem "Demolice". Hudební program vznikl ve spolupráci s JAZZ Klubem Železná a Den Poezie pro cestující ve spolupráci s Klubem 8.
Při letošních produkcích je divadlo chápáno jako demolice. Karlínské industriální prostory budou sice zanikat, ale přesto i nadále ponesou historickou paměť. Demolice se nevztahuje jen na prostor, ale zejména na určité lidské vlastnosti.

Festival se koná každoročně v Praze a od svého vzniku v roce 1996 představil téměř 50 produkcí z České republiky a zahraničí. Koncept festivalu vychází z multikulturních a interdisciplinárních potřeb současných umělců z oblasti divadla, tance, hudby a médií. ČTYŘI + ČTYŘI DNY V POHYBU je ve své aktuálnosti považován za součást "moderní evropské sítě", která není založena na tzv. formální bázi, ale na síti vycházející ze současných potřeb moderního divadla a umění vůbec.
V roce 1998 sdružení Čtyři dny ve spolupráci se sdružením mamapapa přenesly festival z konvenčních divadelních budov a sálů do netradičních prostor sto let staré kanalizační čistírny (Ekotechnického muzea), kterou po dobu festivalu proměnili v ojedinělou divadelní scénu s originální kavárnou a galerií. Jednoznačně pozitivní reakce účinkujících, široké veřejnosti i odborné kritiky na netradiční festivalové prostory podpořily naši myšlenku pokračovat v oživování netradičních míst pražské průmyslové architektury, čímž se stal festival v českém měřítku zcela unikátní. Vzhledem k náročným přípravám a rozsahu celého projektu jsme rozšířili festival z původních čtyř na osm dní a pozměnili název festivalu na ČTYŘI + ČTYŘI DNY V POHYBU.

Program

  • GOB SQUAD (Velká Británie/ Německo) Safe (Bezpečný)
    Částečně letecká katastrofa, částečně hra, částečně rockový koncert.
    Je tmavá zamračená noc. Čas se zastavil, blíží se náraz. Rocková skupina se vrací domů letadlem z úspěšného turné. Letadlo se nezadržitelně řítí k zemi. Pro kapelu je tato chvíle poslední možností zazářit. A nebo využít tento čas ke vzpomínání, zacelit rány a popřemýšlet o tom, jak mohlo být všechno jinak...
    SAFE je nejnovější inscenací skupiny Gob Squad, vycházející hvězdy na evropské divadelní scéně. Supina, která vznikla v Nottinghamu a Berlíně, se proslavila vizuálně zajímavými a ostře ironickými produkcemi.
  • Ne 14.11. BALETNÍ JEDNOTKA KŘEČ (Česká republika) CORPUS sEX MACHÎŇA
    Cabani uvádí novou, praktickou a nevratnou estetickou industriální banalitu Baletní jednotky Křeč. "Hlavními momenty jedinečné události jsou originálně převzatá hudba a vydizajnovaný zvuk, příslušný pohyb, nesrozumitelný voiceband (sborová recitace), ukradená stylizace, tušená atmosféra, a rytmický rytmus". Mechanický výrobní komplex v upraveném interiéru staré, opuštěné tovární haly se stává jevištěm nevratné události. "Nejsme si jisti, že se jedná o nějaký příběh, ale je docela možné, že jsme ráno vstoupili do podivuhodné fabriky, vzali do ruky stroj, něco tvořili, a když padla, tak šli domů..."
    Nový projekt Baletní jednotky Křeč navazuje na úspěšné "Barvy" z celovečerního filmu "Pražská pětka" (1989), tanečně výtvarný film "KUSPOKUSU" (oceněný na televizních festivalech Zlatá Praha 1998, Napolidanza, Itálie 1998, Dance Screen, Köln, SNR 1999) a zatím poslední divadelní představení "Začínáme končit" (1996).
  • Po 15.11. FELIX RUCKERT & DOMINO (Česká republika/Německo)
    Choreografický projekt Felixe Ruckerta s tanečním souborem využívá improvizačních schopností českých tanečníků. Choreografie čerpá z klasických tanečních technik, ukazuje jejich vývoj a skrze vnímavost a muzikálnost jednotlivých tanečníků získávají choreografické nápady své životní rozměry a další významy. Tanec zde mluví sám za sebe, žádný název ani obsahové údaje neovlivňují individuální interpretace. Spolupráce členů souboru DOMINO s mezinárodně uznávaným choreografem a tanečníkem Felixem Ruckertem (angažmá: Neuer Tanz, Wuppertaler Tanzteather Piny Bausch a další) je velkou událostí na domácí taneční scéně.
    Taneční soubor DOMINO vznikl v Praze v roce 1988, pod uměleckým vedením choreografky Lenky Ottové. Soubor pravidelně vystupuje po celé republice i v zahraničí, na choreografických soutěžích a významných tanečních festivalech jako Tanec Praha, Mezinárodní týden tance a dalších akcí. Mimo Lenky Ottové soubor spolupracuje i s dalšími choreografy a tanečníky jako např. Jan Kodet nebo Norman Douglas.
  • Út 16.11. ZBANG DANCE COMPANY (Velká Británie) Tete & M.M.Tete - manipulující čarodějka Salomé se stala inspirací pro představení Tete. Dvě tváře osobnosti Salomé zobrazují tanečnice v příběhu jejich vztahu k muži-objektu. M.M. - tanec o stavu lidské mysli v okamžiku, kdy se připravuje na vraždu. V marnivém pokusu uniknout vlastní identitě dvě sestry zkoumají svůj rozostřený a "úchylný" vztah. Představení M.M. se pokouší vystopovat duševní pochody jednotlivce pomocí zdvojení a reflexe. Obě choreografie byly vytvořeny pro kultovní londýnské The Place Theatre.
    Jasmin Vardimon, choreografka a zakladatelka Zbang Dance Company, pochází z Izraele. Studovala a učila na vyhlášené Kibbutz Dance School, produkovala mnoho inscenací s video umělcem Guy Bar-Amotzem a spolupracovala s mnoha choreografy, jako je např. Rami Beer, Josef Nadj a Daniel Azarello. Ve svých inscenacích používá širokou škálu tanečních přístupů a tématy její práce jsou vztahy mezi zdravím a nemocí, úchylkou a morálkou. Za své inscenace obdržela mnoho cen, mimo jiné cenu British Council v roce 1995 a Cenu Yair Shapira za mimořádný taneční výkon.
  • St 17.11. MOTUS (Itálie) Orlando Furioso (Rozlícený Roland)
    Představení italského souboru MOTUS "Orlando furioso" je inspirováno stejnojmennou epickou básní Ludovica Ariosty z let 1516-1521, která je považována za umělecký skvost italské pozdně renesanční literatury. Báseň vypovídá o křížových výpravách, válce mezi křesťany a saracény, kdy saracéni rozprášili armádu Karla Velikého a dobyli Paříž. Hlavním motivem příběhu je láska nejudatnějšího rytíře křesťanské armády Orlanda k princezně Angelice. Vřava lásky a nenávisti je hybnou silou v Orlandovi, básni o nekonečném pohybu, který se nikdy nezastaví. Soubor MOTUS ve své inscenaci převádí vybrané části a motivy tohoto rozsáhlého eposu do vlastní, současné vize.
    Motus je změna, příval a neustálá proměna. Každé představení je spojeno s jednotlivými momenty života skupiny, jejich znaky, sny, obsesemi a silnými vášněmi, které jsou prezentovány na jevišti tak, aby se obecenstvo a kritika staly součástí představení. Motus byl založen v roce 1991 v Rimini, v kraji Emilia Romagna, který se stal centrem italského experimentálního divadla. Od doby svého založení se Motus otevřel nejrůznějším umělcům, kteří působí v různých formách umění. I přesto, že někteří členové Motusu nemají ani divadelní vzdělání, italská kritika řadí Motus mezi nejprogresivnější divadelní soubory v severní Itálii.
  • Čt 18.11. STATELESS (USA/Bosna a Hercegovina) Men Have Called Me Mad (Lidé o mě říkají, že jsem blázen)
    Tea Alagic a Thaddeus Phillips vyprávějí příběh o ženě, která přežije koncentrační tábor, zabije své dítě a emigruje do Spojených států. Její historii nikdo nezná a ona ji nikomu nevypráví. Ve Spojených státech se setká se s mladým režisérem, který natáčí dokumentární filmy o katastrofách ve světě, které sám osobně neprožil. Názvy zemí a míst nejsou v představení blíže určena, neboť se nejedná o konkrétní příběh, ale o celkový problém lidí, kteří přicházejí z odlišných kulturních prostředí.
    Stateless je skupina, která si nepřeje být zařazena do žádné země. Její členové jsou fotografové, malíři, herci a režiséři. V inscenacích Stateless neexistuje hranice mezi divadlem, tancem, výstavou a koncertem. Vedoucími osobnostmi Stateless jsou Tea Alagic a Thaddeus Phillips. Oba studovali na pražské ALD DAMU, Tea herectví a Thaddeus loutkoherectví. Od roku 1997 jsou na turné s představením "Geometrie zázraku" divadelního souboru Ex Machina režírovaném Robertem Lepagem.
  • Pá 19.11. GILLES JOBIN (Švýcarsko/Velká Británie) A +B=X
    A+B=X je cesta, která vede lidskou duší a léčí tělo. Napůl muž, napůl žena, těla vypráví vlastním jazykem, který nic nesděluje, ale mnoho znamená. Tělo jako vězení, tělo jako živoucí umělecký objekt. "Moje práce se zabývá tělem v současnosti, já se zabývám propojováním pohlaví, které vnímám ne jako uniformitu, ale zdroj rozdílností a bohatství".
    Gilles Jobin je tanečník a choreograf švýcarského původu, momentálně žijící a pracující v Londýně. Jeho práce je založena na komplexnosti lidské duše a na vztahu mezi duší a tělem. Jeho cílem je dát tělu sugestivními a silnými představami vlastní hlas. Gilles Jobin je přesvědčen, že tanec musí obsahovat obojí, prostorový a fyzický závazek, stejně jako emocionální a politický. Rád spojuje různé druhy umění, hlavně tanec a vizuální umění.
  • So 20.11. SEBASTIJAN HORVAT (Slovinsko) ION
    ION je moderním příběhem a důvtipným vyprávěním o čase, ve kterém je slovo nahrazeno představou. Režisér Sebastijan Horvat chytře využil génia jednoho z největších mistrů slova, Eugena Ionesca. Ionesco se sám sebe jednou zeptal, jaký druh dobrodružství začíná, když člověk nakreslí svoji první linku nebo použije první barvu. A ION jde ještě dál - slova jsou nahrazena kresbami, které jsou dovedně přeloženy do divadelního jazyka. ION je neuvěřitelné multi-textové představení, trojité divadlo a instalace výtvarného umění. Nepůsobí jako teze, otázka nebo odpověď, ale spíše jako esej, zviditelnění strukturalismu v lingvistice a komentář o divadelní sémantice. Úporná koncentrace, téměř kosmická energie, žádné dramatizování, žádná víra a žádná naivita.. Představení ION získalo cenu kritiky za nejlepší slovinskou inscenaci roku 1998. ION je představení příštího tisíciletí.
  • SKRYTÁ TVURČÍ JEDNOTKA K´D (Česká republika) Život Fanta Zije
    Pražská premiéra originálního pouličního projektu Skryté Tvůrčí Jednotky K´d, který od září t.r. objel téměř celé Čechy.
    Skrytá Tvůrčí Jednotka K´d do roku 1997 vyvíjela především interní činnost a prezentovala se převážně na festivalech akčního umění a performace a částečně ve výstavních síních. V roce 1997 rozšířila nejužší jádro a nastudovala autorský projekt "Divnosti", který se hrál v Divadle Alfred ve dvoře. V květnu letošního roku zrealizovali někteří členové S.TJ. K´d islandskou hru "Prostřeno k prasknutí" od E. Jókulsdóttira. Představení je na repertoáru TEATRO.XY v experimentálním prostoru ROXY. Skrytá Tvůrčí Jednotka se dále rozhodla otevřít se více publiku a nastudovala nový autorský projekt "Život Fanta Zije".
  • 1.4.1999 20:36:03 Redakce | rubrika - Festivaly

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Festivaly

    Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

    Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

    Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Michal Horáček: Český kalendář

    Přebal alba

    Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Filmové tipy 18. týden

    Po strništi bos

    Po strništi bos
    Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

    další články...