Nikolaj Koljada AMIGO
autor: archiv
zvětšit obrázekJeden z nejhranějších současných ruských dramatiků ve své hře přivádí na scénu mírně nekonvenční rodinu, která má zálibu v orientální poezii, ale i v tradičním popíjení vodky. Tvoří ji babička, která skládá oduševnělé aforismy, matka, která se sama pasovala do role strážkyně jejího literárního odkazu, a syn, který obě tyto alkoholičky živí jako tanečník v nočním klubu. Byt, který mají vyklidit pro nového majitele, připadne bývalé pornoherečce, která se snaží utéct před svou minulostí. Navíc se podobá jejich zesnulé dcerce, která měla před lety spáchat sebevraždu. Hra v sobě nese velké tajemství (našim skalním divákům se v této souvislosti jistě vybaví Shepardovo Pohřbené dítě) i značnou dávku ruské melancholie, kterou vyvažuje osvěžující humor.
Česká premiéra v sobotu 26. května v 18.30 hodin – Komorní scéna Aréna.
Nikolaj Vladimirovič Koljada (4. 12. 1957) se narodil v dnešním Kazachstánu, ve vesnici Presnogorkovka v Kustanajském kraji (asi 400 kilometrů od Jekatěrinburgu, na hranicích s dnešním Ruskem). V letech 1973 - 1977 studoval herectví na Sverdlovském divadelním institutu (obdoba naší konzervatoře). Po studiích nastoupil jako herec do Sverdlovského akademického činoherního divadla, kde působil až do roku 1983. V letech 1983 - 1989 dálkově studoval v Moskvě na Literárním institutu Maxima Gorkého obor próza. V té době již začal psát divadelní hry (prvotinou je DŮM V CENTRU MĚSTA z roku 1982) a na ruských jevištích se prosadil hrou HRAJEME NA FANTY (1986). Během dvaceti let pak napsal kolem devadesáti her, které jsou žánrově velmi pestré (od tragikomedií až po vaudevilly).
Překlad Naděžda Krejčová; režie Ivan Krejčí; scéna Milan David; kostýmy Jana Hauskrechtová; hudba Nikos Engonidis; dramaturgie Tomáš Vůjtek. Hrají: Petra Kocmanová, René Šmotek, Michal Čapka, Alexandra Gasnárková j.h., Alena Sasínová-Polarczyk, Pavel Cisovský j.h., Michal Moučka, Nikos Engonidis j.h. , nebo Jan Kuchař j.h. nebo Martin Dytko j.h.
„Hru Amigo napsal Koljada v roce 2002 a o tři roky později ji sám inscenoval ve svém divadle. Inscenace byla velmi úspěšná a získala i několik ocenění. Hra je částečně autobiografická. Koljada měl sestru, která zemřela, když mu bylo osm let. Po mnoha letech chtěl své staré rodiče přestěhovat z vesnice k sobě do města a rodiče by byli souhlasili, kdyby se jeho mamince nezdál v noci před odjezdem sen, ve kterém viděla svou dcerku, která ji prosila slovy: „Maminko, neopouštěj mě...“, uzávírá překladatelka Naděžda Krejčová.
Časopis 38 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Cirk La Putyka v novince Hey, Earth! experimentuje
Cirk La Putyka přichází s novým představením Hey, Earth!, které ukáže, že se soubor nebojí vedle velkých novoc ...celý článek
NoD chystá premiéru autorského projektu Špioni
Tvůrčí tým Boris Jedinák, Marta Ljubková, Renata Prokopová a Emil Rothermel chystá v Divadle NoD premiéru insc ...celý článek
Klicperovo divadlo první večerní představení nové sezóny
Klicperovo divadlo se po letních prázdninách v sobotu poprvé otevře divákům a srdečně zve na první večerní pře ...celý článek
Divadlo Bolka Polívky uvádí drama Židle
Židle, klasická komická tragédie mistra absurdního dramatu Eugèna Ionesca, se stanou první novinkou 31. s ...celý článek
Nová inscenace bratří Formanů Ptačí sněm
Divadlo bratří Formanů představí své nové představení Ptačí sněm ve středu 25. září 2024 v Praze. Originální z ...celý článek
DISK uvede s MDP inscenaci Zdeněk Adamec
V pátek 13. září 2024 proběhne v divadle Rokoko premiéra inscenace dramatu rakouského dramatika a nobelisty Pe ...celý článek
Časopis 38 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 38. týden
Zdeněk Petr
Málokdo zná jméno producenta, před nímž se třásla nejedna popová hvězda, autora nesmrtelných pí celý článek
OPERA/ TANEC
Životy slavných - Enrico Caruso
Enrico Caruso – věčný hlas
Příběh nejvýznamnějšího tenoristy počátku 20. století v německém dokumentu celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové drama režiséra Pedra Almodóvara
Paralelní matky
Není možné lhát věčně. Španělské drama režiséra Pedra Almodóvara o dvou ženách, jejichž osu celý článek